Flom på vei: Slik sikrer du deg mot vannskader

Det er sendt ut flomvarsel flere steder i Norge denne uka.
Denne uka er det sendt ut varevarsel om flom flere steder i Norge. Her fra tidligere flom i Trysil. Arkivfoto: Frende Forsikring.

NVE advarer mot jord-, sørpe- og flomskred ulike steder på grunn av høyere temperaturer, økt snøsmelting og regn. De ulike varslene er på såkalt gult nivå. Et av dem gjelder for Trysilelva og Glomma nord for Årnes de første dagene og mot slutten av uka.

Store deler av Østlandet og Trøndelag har fare for jord-, sørpe- og flomskred til tirsdag morgen. I tillegg er det sendt varsel om økende fare for samme type skred i Troms og Finnmark.

Dette er oppskriften på flom
- Varme om våren og snøsmelting fra fjellene blir fort oppskriften på flom. Da er det viktig at folk er forberedt, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Hvis det kommer regn på toppen av mildvær og snøsmelting øker risikoen for en vårflom betydelig.

- Ofte skal det små nivåendringer til, for å gi store flomskader, sier Slettemoen. Mange steder stiger også grunnvannet betraktelig når flommen kommer.

Enkle tiltak
I flomutsatte områder gjør befolkningen mye selv, for å sikre verdiene sine når flomvarselet kommer.

- Det er viktig å sørge for at avløp og kummer er åpne. Da kan vannet renne fritt bort fra området ditt. Hvis du tenker at det kan komme vann inn i kjelleren eller garasjen din, er det lurt å løfte tingene opp fra gulvet, sier Slettemoen.

- Rydd bort alt som kan bli tatt av flomvannet i hagen og på tomten og hold dører og vinduer til kjelleren lukket, sier hun.

Ikke utfordre naturkreftene
- Veigrøfter og stikkrenner går ofte helt eller delvis tette på grunn av kvister og annet rusk og rask, eller fordi risten foran ikke er rensket. Her har lokal beredskapsmyndighet et ansvar for å begrense skaden, men det er fint at alle følger med litt ekstra i utsatte områder. Samtidig er det viktig å huske på at du skal holde deg unna steder med stor vannføring, sier Slettemoen.

Er forberedt på å få mye å gjøre
Flomskader krever stor innsats fra forsikringsselskapene, som har forberedt både takstfolk og skadeapparat nå når farevarslene kommer på løpende bånd.

- For kundene er det viktig at noen kommer så fort som mulig, for å berolige dem og gi dem råd, og dokumentere skadene. Slik vet de at vi er i gang med skadebehandlingen, forteller Slettemoen i Frende.

Gode råd ved flomfare

1. Hold deg unna elver/bekker med stor vannføring!
  2. Sørg for at avløp og kummer er åpne slik at vannet får renne fritt.
  3. Sjekk at bekker i nærheten ikke er demmet opp av hageavfall eller annet rusk og rask.
  4. Fjern store kvister og gjenstander som kan hindre vannet å renne fritt.
  5. Rydd hagen for møbler, løse materialer, grill og gjenstander som kan bli tatt av flomvannet.
  6. Hvis det er fare for oversvømmelse i kjeller eller garasje, løft tingene opp fra gulvet. Sett ting i hyller, reoler og plastbokser som tåler vann.
  7. Fjern løse tepper og annet løst gulvbelegg.
  8. Hold dører og vinduer til kjeller og loft lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.
  9. Følg med på nyhetssendinger og meldinger fra lokale myndigheter med råd for området ditt.
  10. Avtal med naboer eller venner at de holdet et øye med huset ditt hvis du ikke er hjemme og det er flom på vei.

Gode råd ved flom

1. Gjør det du kan for å begrense skaden.
  2. Ta ut sikringer for elektrisk anlegg i etasjen som har vært oversvømt.
  3. Tøm bygningen for vann som ikke har rent ut.
  4. Riv ut gulvbelegg/tepper og lagre dette på eiendommen.
  5. Ta ut/åpne vinduer i kjeller, og fest netting over vinduet med lekter som spikres for forsvarlig tetting. La innvendige dører stå åpne.
  6. Åpne ytterdører i kjeller og eventuelle dører og vinduer i etasjen som er skadet, hvis det er folk hjemme. Det gjør at tørkingen går fortere.
  7. Sett opp vifter i etasjen som er skadet for å forsterke luftsirkulasjonen.
  8. Rydd slam og gjør rent.
  9. Kontroller avløp hvis bygningen tas i bruk.
  10. Hvis kjenner har oppfôret gulvkonstruksjon av tre, og denne har vært oversvømt, vurderes først uttørking før eventuell riving.
  11. Varmtvannsbereder/elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
  12. Bygninger som står i fare for å "flyte opp" må forankres, evt. må kjeller fylles med vann.
    Kilde: Finans Norge og Norsk Naturskadepool