Flokk

Flokk fortsetter sin internasjonale ekspansjon ved å kjøpe den raskt voksende amerikanske kontorstolprodusenten 9to5 Seating

Flokk, den ledende europeiske produsenten av kontorstoler, har inngått en avtale om å kjøpe den amerikanske kontorstolprodusenten 9to5 Seating. Gjennom oppkjøpet styrker Flokk sin posisjon i det amerikanske markedet og underbygger sin internasjonale vekststrategi.
Lars I. Røiri, administrerende direktør i Flokk

Flokk har tatt en ledende posisjon i konsolideringen av den fragmenterte kontormøbelindustrien. Gruppen har utviklet seg fra å være en skandinavisk aktør til en europeisk markedsleder med godt over tre milliarder kroner i driftsinntekter i dag.

– Vi er svært glade for å få 9to5-teamet med oss på vekstreisen. 9to5 Seating passer godt inn i Flokk og har de siste årene oppnådd høy vekst som et resultat av målrettet produktutvikling og sterk produksjonskompetanse. 9to5 Seating har bygget en solid plattform for videre vekst. Ved å dra nytte av Flokks omfattende produksjons-, logistikk- og markedskompetanse, kan vi hjelpe 9to5 Seating vokse videre og oppnå selskapets høye ambisjoner for fremtiden, sier Lars I. Røiri, administrerende direktør i Flokk.

Med utgangspunkt i et antall skandinaviske merkevarer (HÅG, RH og RBM), og med noen av bransjens mest effektive produksjonsanlegg i Røros og Nässjö i Sverige, bygger Flokk en ledende internasjonal aktør innen kontormøbelindustrien, både organisk og gjennom oppkjøp. Gruppen har tidligere kjøpt de svenske selskapene Malmstolen og Effecct, markedslederen i Benelux-landene, BMA, den sveitsiske markedslederen Giroflex, og den polske markedslederen Profim. Gjennom kjøpet av 9to5 Seating styrker Flokk sin posisjon i USA, det desidert største markedet for kontorstoler globalt, med en årlig omsetning på over 40 milliarder kroner.

9to5 Seating ble grunnlagt i California i 2004 og har utviklet seg til å bli en etablert nisjeprodusent av kontorstoler i det amerikanske markedet. Selskapet kombinerer stil, fornuftig pris og kvalitet. 9to5 Seating møter de høye kravene til moderne kontorer ved å integrere fleksibilitet og spesialtilpasning i sin tilnærming til produktutvikling. Selskapet har vokst raskere enn det generelle markedet de siste ti årene og har i dag om lag 500 millioner kroner i årlige driftsinntekter. Selskapet har etablert et landsdekkende distribusjonsnettverk med over 1000 forhandlere og sysselsetter om lag 300 ved sine produksjonsanlegg i Los Angeles (California) og i Guangdong i Kina.

– Vi er svært fornøyd med å bli en del av Flokk-gruppen, et internasjonalt merkevarehus som spesialiserer på stoler. Dette styrker 9to5 Seatings satsing på vekst og utvikling. Vår ledelse vil fortsette å ha som hovedprioritet å skape verdi for våre kunder, samtidig som vi styrker mulighetene for våre ansatte og tilbyr smarte sitteløsninger til markedet, sier Dara Mir, administrerende direktør i 9to5 Seating. Mir vil fortsette som administrerende direktør og som minoritetsaksjonær i selskapet.

– Med kjøpet av 9to5 Seating tar vi et nytt og viktig skritt mot å bli en betydelig internasjonal aktør i bransjen. 9to5 Seating er et veldrevet og rasktvoksende selskap med en sterk posisjon i markedet, som vil bidra med betydelig verdi til gruppen, avslutter Røiri.

Lars I. Røiri, administrerende direktør i Flokk

Om Flokk

Flokk

+47 22 59 59 00http://www.flokk.com