Flest lotterivinnere fra Akershus

I 2018 har Grønt Punkt Norge delt ut 1,6 millioner til 120 vinnere i Returkartonglotteriet. På vinnertoppen ligger Oslo og Akershus, Trøndelag og Rogaland.
HUSK NAVN OG NUMMER: Så enkelt kan du være med i konkurransen om opptil 100.000 kroner. FOTO: FARTEIN RUDJORD

Hvert år deler Grønt Punkt Norge ut millionbeløp i Returkartonglotteriet. 120 personer har i år vunnet 10.000 kroner og fire personer har vunnet hovedpremie på 100.000.

Av vinnerne er 16 fra Oslo og Akershus, 14 fra Trøndelag og 10 fra Rogaland. (Se hele listen nederst i saken)

Blant de heldige er blant annet seks barnehager, tre skoler, et oppvekstsenter, et dagsenter og et håndballag.

– Det er ikke til å legge skjul på at det er ekstra hyggelig å dele ut pengepremier til barn og unge, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Vi kan bli flinkere
Hvert år forbrukte nordmenn omlag 680 millioner drikkekartonger og av dette landet 62,2 prosent i riktig dunk og ble materialgjenvunnet i 2017.

– Vi kan uten tvil bli enda bedre til å kildesortere drikkekartong, sier Røine.

Bakgrunnen for lotteriet er nettopp ekstra motivasjon for å få flere til å legge kartongen i returordningen for kartong, papp og papir.

– For å delta i lotteriet trenger du bare å skrive navn og nummer på kartongen som er skylt og brettet. Og husk at drikkekartong er mye mer enn bare melk og juice, sier Jaana Røine.

Sjokoladepudding, bønner, hermetiske tomater og gelé er noe av det som har drikkekartong som emballasje.

SAMLET INN: Utsortert drikkekartong blir til ny emballasje ved Fiskeby Board AB i Sverige.

Blir ny emballasje
Drikkerkartong som sorteres ut sendes til Fiskeby Board AB i Sverige. Her lager de ny emballasje fra 100 prosent resirkulert fiber. Blant emballasjen de produserer er esker til frossenpizzaog kartong til pinne-is.

– Fibrene i en drikkekartong kan gjenvinnes opptil sju ganger, og derfor er det ekstra viktig at vi ikke kaster den i restavfallet, sier Røine.

Vi sparer faktisk 14 trær per tonn papir og kartong som gjenvinnes, og årlig blir nær 12 000 tonn drikkekartong materialgjenvunnet.

Fakta Returkartonglotteriet

• Hvert år deles det ut premier for til sammen 1,6 millioner kroner. Dette er fordelt på 120 premier på 10.000 kroner, og 4 premier på 100.000 kroner.
  • Enkeltkartonger kan være med i trekningen om 10.000 kroner. Husk også at alle type drikkekartonger kan delta, ikke kun melkekartonger.
  • For å vinne 100.000 kroner må et lodd bestå av minimum seks tomme og skylte drikkekartonger som brettes ned i den syvende drikkekartongen. Dette utgjør en kubbe. For skolemelk-kartonger gjelder fire tomme kartonger i den femte.
  • Deltager skriver navn og telefonnummer på den de vil skal vinne på kartongen, og leverer denne i den kommunale innsamlingsordningen. Da har man ett lodd. Kartongene leveres i returordningen for papp og papir.
  • Kartonger trekkes fra 84 forskjellige steder i hele landet. Her trekkes det mellom 1 og 7 kubber/enkeltkartonger avhengig av innbyggertall, til sammen maks 188 hvert kvartal. Disse kubbene/enkeltkartongene går videre til nasjonal trekning.

Returkartonglotteriet 2018

• Akershus og Oslo: 16 vinnere (Bærum (3), Eidsvoll (2), Fet (2), Follo (3), Asker, Hurdal, Nes, Sørum, Vestby, Oslo)
  • Trøndelag: 14 vinnere (Trondheim (4), Namsos (3), Steinkjer (2), Stjørdal, Ørland, Indre Fosen, Midtre Gauldal, Røros)
  • Rogaland: 10 vinnere (Haugesund (3), Sandnes (2), Egersund, Forsand, Stavanger, Strand, Vindafjord)