Flere velger kirkebryllup

37 % av alle vielser i 2022 ble gjennomført i Den norske kirke. – Det betyr mye å feire kjærligheten i et vakkert kirkerom, sier kirkerådslederen.

SSB sine tall for ekteskap og skilsmisser viser at 37 % av alle vielser i 2022 ble gjennomført i Den norske kirke. Det er samme nivå som 2017.

Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum er glad for alle som ønsker å feire kjærligheten i kirken, og mener noe økningen henger sammen med utsatte bryllup.

– Det betyr mye å kunne samles for å feire kjærligheten i et vakkert kirkerom med familie og venner rundt. Det er grunn til å tro at det høye antallet i fjor henger sammen med at par valgte å utsette bryllupet under koronapandemien, for å kunne samle familie og venner. Samtidig er tallet betydelig høyere enn i 2018 og 2019.

Klart størst oppgang

I pandemiårene 2020 og 2021 sank antall vigsler i Den norske kirke med rundt 30 prosent, sammenlignet med årene før.

Gjennom 2022 var det 7731 vielser i kirken. SSB-tallene viser at kirkebryllupene har den klart største økningen fra i fjor, med en oppgang på 2 800.

Vielser i Den norske kirke

År Antall vielser Andel
2017 8164 37 %
2018 7630 36 %

6805 34 %
2020 4560 28 %
2021 4930 31 %
2022 7731 37 %

Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum (Foto: Kolonihaven / Den norske kirke).