Flere velger alternativer til kjøtt
Vegetar- og veganprodukter blir stadig mer populært, men utgjør fremdeles en liten del av totalsalget.
-Vi har solgt over 4 millioner vegetarprodukter hittil i år. Det er mer enn i fjor, men totalt sett utgjør vegetar og veganske produkter en liten andel av den totale omsetningen, forklarer leder for innovasjonsavdelingen i NorgesGruppen, Kristine Hartviksen.
Hun legger til at de her bare har regnet med produkter som er merket som vegetariske eller veganske.
-Brød, frukt og grønt, kokosmelk eller kikerter er for eksempel ikke tatt med i disse beregningene selv om det er kjøttfrie eller plantebasert.
Vegansk is og saftige burgere
Over 60 prosent av salget er alternativer til tradisjonelle meieriprodukter. Særlig vegansk is har hatt en god vekst de siste årene.
-Hittil i år er det solgt over 250.000 pakker med vegansk is. Dette inkluderer både dessertis, småis og multipacks, sier Hartviksen.
Salget av Folkets frossenpizza med grillet Oumph har vært en stor suksess, og er den mestselgende blant vegetarprodukter fra frysedisken. Totalveksten her var på hele 24 prosent mot fjoråret. Nå som grillsesongen er i gang inntar også nye vegetarburgere markedet.
- Både Oumph, Hälsans kök og Beyond Burger er populære. Kvaliteten på denne type burgere har blitt vesentlig bedre, og de er mye saftigere enn de tradisjonelt har vært, forklarer Hartviksen.
Urbane og unge handler mest plantebasert
Vegetar og veganprodukter er mest populært hos aldersgruppen under 30 og 30-39.
-Vi ser at det er en klar trend bland unge og urbane å spise mer plantebasert. Oslo og Trondheim er de byene vi selger mest vegetar og veganske produkter, forklarer Hartviksen.
En rapport fra Menon Economics (2019) viser at konsumenter i økende grad er oppmerksomme på sammenhengen mellom matvaner, helse og miljø og klima. Hartviksen kan langt på vei bekrefte denne beskrivelsen.
-Vi opplever at våre kunder stadig blir mer bevisste på disse utfordringene, og det ser vi også på salgstallene, sier hun.
NorgesGruppen har i dag et sted mellom 250 og 300 vegetar- og veganprodukter i sitt sortiment, og økt salg av disse produktene er i drevet av nylanseringer og eksisterende produkter.
Kontakter
Dyveke Elset
Kommunikasjonsrådgiver bærekraft
+48203471
dyveke.elset@norgesgruppen.no
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom