Flere varianter av elektriske EQE er nå klare for bestilling

Modellporteføljen utvides med EQE 300, EQE 350 4MATIC og Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+, som fra i dag er klare for bestilling. Startprisen begynner på 593.000,- for EQE 300, og de nye variantene forventes på norske veier i løpet av kort tid.
Flere varianter av elektriske EQE er nå klare for bestilling. Her er EQE 300 på norske veier. Foto: Mercedes-Benz Norge

- EQE kommer nå i flere nye utgaver som byr på enda lengre rekkevidde og enda heftigere effekt. Med et imponerende komfortnivå og teknologielementer hentet direkte fra flaggskipet EQS, leverer EQE en luksuriøs opplevelse på toppnivå, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Rekkevidde på opptil 639 kilometer
EQE 300 har en batterikapasitet på 89 kWh, og en rekkevidde på opptil 639 kilometer. Utgaven med firehjulstrekk, EQE 350 4MATIC, har en batterikapasitet på 90,6 kWh og en rekkevidde på opptil 597 kilometer.

Alle varianter av EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW gjennom ladeboks via den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr). En rekkevidde på nye 250 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQE holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Tilgjengelig med AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring
Som tilleggsutstyr kan EQE utstyres med AIRMATIC luftfjæring. Den kombinerer luftfjæringsbelger med adaptive ADS+-dempere hvor karakteristikken kan varieres automatisk på hvert individuelle hjul. Under kjøring justerer et sofistikert sensorsystem demperne i henhold til veiens kvalitet.

Kontroll av høydenivå er også en del av AIRMATIC. Systemet holder bakkeklaringen konstant, uavhengig av kjøretøyets last, men gjør også endringer når det er nødvendig. For eksempel senkes EQE med 20 mm ved hastigheter over 120 km/t i SPORT-programmet, for å redusere aerodynamisk motstand, og for å øke stabiliteten. Ved hastigheter opptil 40 km/t kan bilen heves med 25 mm ved kun et tastetrykk.

Avhengig av konfigurasjon er både 4,5 og 10 graders bakakselstyring tilgjengelig som tilleggsutstyr. Med 10 graders bakakselstyring føles EQE like manøvrerbar som en kompakt bybil, og svingradiusen reduseres fra 12,5 til 10,7 meter.

Et sportslig preg med karakteristiske elementer
EQE har et sportslig preg med alle de karakteristiske elementene fra Mercedes-EQ. «En-bue»-designet er tydelig, og førerplassen er plassert lengre frem enn vanlig, akkurat som på EQS. Designfilosofien «Sensual Purity» gir seg uttrykk i lekre linjer og sømløse overganger. Overhengene holdes korte, og på baksiden gir den skarpe spoileren en dynamisk avslutning.

Designet på EQE blir ytterligere forsterket av det svarte panelet i front. Sammen med Electric Art eller AMG eksteriør, kan det svarte panelet leveres med et tredimensjonalt stjernemønster. I tillegg til det unike utseendet er det også flere funksjoner som skjuler seg bak, der sensorer til assistansesystemer, sammen med kamera, er integrert.

Høyt nivå av standardutstyr
EQE har et høyt nivå av standardutstyr. Blant annet er komfortunderstell, LED High Performance med fjernlysassistent, speilpakke, smartphonepakke, og ambient lighting standard. Velger du EQE 43 4MATIC eller EQE 53 4MATIC+, får du i tillegg DIGITAL LIGHT med adaptive fjernlys, elektriske memoryseter foran, luftfjæring, og 3,6 graders bakakselstyring som standard.

Alle varianter av EQE har fester for takstativ, og mulighet til å kunne laste opptil 100 kg på taket. I tillegg kan EQE bestilles med tilhengerfeste som kan trekke opptil 750 kg.

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+
EQE 53 4MATIC+ har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons. Effekten er på opptil 687 hestekrefter, og dreiemomentet er på opptil 1.000 Nm, med AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon. Det gir EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.

Luftfjæringssystemet AMG RIDE CONTROL+ er kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 3,6 grader er standard på EQE 53 4MATIC+. Samspillet mellom for- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons, selv med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør EQE 53 4MATIC+ meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange områrder. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retning som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.

Tekniske data EQE 300 og EQE 350 4MATIC:

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

EQE 300

EQE 350 4MATIC

Hjuldrift

Bakhjulstrekk

Firehjulstrekk

245 hk

292 hk

Dreiemoment

550 Nm

765 Nm