Flere tar julehandelen hjemmefra

Varehandelen med Vipps på nett fortsetter den sterke økningen med 154 prosent i uke 50, sammenlignet med samme uke i fjor. Samtidig går verdien av handel med kort i butikkene tilbake ett prosentpoeng sammenlignet med samme uke i fjor.

- Flere bruker den siste tiden før jul til å handle på nett hjemmefra. Fraktselskaper og hentepunkter har aldri vært så travle, så dette blir syretesten på hvor effektiv Norsk varehandel på nett er. Samtidig er det ikke ikke stort mer enn tida og veien for de som ønsker å få varene levert hjem før jul, sier Vegar Heir i Vipps.

Tilbakegangen på ett prosentpoeng for korthandel i butikk kommer etter to uker med økning på henholdsvis 9 og 13 prosent og betyr at flere har valgt å gjøre unna julehandelen ute i handlegatene før det forventede storinnrykket rett før jul. Unntakene er dagligvare og jernvare som vokser med henholdsvis 18 og 22 prosent.

Eldre omfavner netthandel
Folk i aldersgruppen på 70 år og oppover legger igjen tre ganger så mye penger på nett sammenlignet med i fjor.

-Vi har sett en sterk økning av eldre som handler på internett gjennom hele pandemien. Mange har nok oppdaget hvor enkelt det er å handle på internett, og vi tror denne utviklingen vil fortsette også under mer normale forhold, sier Heir

Stressfri julehandel
Med bare ni dager igjen til julaften, vil det erfaringsvis fylles opp i butikkene. Da kan det være lurt å planlegge godt for å unngå trengsel og lange køer. I uke 50 handlet de aller fleste på formiddagen mellom 09.00 – 15.00. Ved å handle litt senere på dagen frem mot jul unngår du den værste trengselen. For å vite mer om hvordan du unngår stress og trengsel under årets julehandel har Vipps har laget noen tips her.

Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.

Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.