Flere snakker om klima på jobben

Det er en økning på syv prosent fra i fjor. Undersøkelsen er gjort av Norstat på vegne av Fjordkraft, og har gått ut til ledere i små- og mellomstore virksomheter i både privat og offentlig sektor.
4. februar starter Arbeidslivets Klimauke for andre år på rad, en kampanje fra arbeidslivsorganisasjonene NHO, LO, KS, Unio, YS, Virke og Akademikerne. Hensikten er å få flere arbeidsgivere og arbeidstakere til å diskutere klimatiltak på arbeidsplassen og i samarbeid finne gode klimaløsninger.
– Det er positivt at flere snakker om klima på jobb. Likevel ser vi at virksomheter har en vei å gå – undersøkelsen viser for eksempel at bare én av ti har klimaregnskap, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.
– De fleste virksomheter er generelt opptatt av klimautfordringen, men det er færre bedrifter i år enn i fjor som tror det lønner seg økonomisk å innføre klima og miljøtiltak. Dette må vi snu!, sier Arvid Moss, president i NHO.
– Vi vet at ansatte er viktige bidragsytere til innovasjon. Avtaleverket legger opp til samarbeid mellom tillitsvalgte og arbeidsgivere og vi oppfordrer alle til å sette klima på dagsorden, og at ansatte, tillitsvalgte og ledere samarbeider om å finne gode tiltak på sin arbeidsplass, sier Hans Christian Gabrielsen, leder i LO.
– Ifølge undersøkelsen er hele 8 av 10 i stor eller svært stor grad opptatt av klima og miljø på jobb. Jeg tror derfor arbeidsgivere, ved å implementere grønne løsninger, blir ansett som mer attraktive arbeidsplasser og vil klare å tiltrekke seg de beste hodene, sier Kari Sollien, leder i Akademikerne.
– Vi vet fra tidligere at folks engasjementet for klima og miljø er økende, så det skulle bare mangle at dette gjenspeiles i arbeidslivet. Og det er godt nytt for oss. Gjennom partssamarbeidet har mange arbeidstakere godt utviklede muligheter til å påvirke virksomhetene de jobber i, sier Erik Kollerud, leder i YS.
– Samarbeid og arbeidsgivers anerkjennelse av den enkelte arbeidstakers profesjonsbakgrunn og kunnskap må til for å lykkes i klimaarbeidet, sier Ragnhild Lied, leder i Unio.
– Kommunesektoren gjennomfører allerede mange gode klimatiltak, og er godt i gang med den nødvendige omstillingen til lavutslippsamfunnet. Det ligger allikevel fortsatt et stort potensial i at den enkelte virksomhet, for eksempel sykehjemmet og skolen, selv går på jakt etter klimagevinster i driften av tjenesten, sier Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS.
Nøkkelord
Kontakter
Julie Wentzel FrølandKommunikasjonsrådgiver
Tel:988 03 090julie.wentzel.froland@virke.noBilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virkes konjunkturrapport: Detaljhandelen står ovenfor et tøft år22.3.2023 10:32:03 CET | Pressemelding
Dagen før Norges Banks rentemøte viser Virkes konjunkturrapport at mange bransjer nå begynner å merke effekten av rentehevninger og reallønnsnedgang.
Presseinvitasjon: Virkes konjunkturseminar 22. mars15.3.2023 13:27:17 CET | Presseinvitasjon
Presseinvitasjon til Virkes konjunkturseminar
2022: Klær og sko med solid vekst etter tunge pandemi-år15.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter to år preget med pandemi, stengte butikker og lave omsetningstall opplevde motebransjen et solid comeback i fjor. Landets klesbutikker økte omsetningen med 10,2 prosent mens skobutikkene opplevde en økning på hele 12,4 prosent.
Betydelig lavere prisvekst enn fryktet på mat og drikke i februar10.3.2023 08:43:19 CET | Pressemelding
Det var ventet at matprisene skulle stige i februar, men veksten ble betydelig lavere enn mange eksperter hadde fryktet. Tøff konkurranse mellom dagligvarekjedene bidro til dette.
Lavere vekst i byggevarehandelen3.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Totalt omsatte norsk byggevarehandel for 62,4 milliarder i 2022. Markedsveksten havnet på 1,6 prosent i forhold til 2021.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom