Flere kan bli nett-konfirmanter

Korona-viruset gjør at mange menigheter ikke får gjennomført konfirmantundervisningen som planlagt. Kirkerådet har nå inngått avtale med Sjømannskirken om bruk av nettkonfirmant-opplegget.

Konfirmantundervisning via nettet er en mulighet flere menigheter nå kan benytte. (Foto: sjomannskirken.no)

Avtalen gir menighetene redusert pris på bruk av opplegget på nettkonfirmant.no og gjelder frem til 1. september 2020.

- Vi takker Sjømannskirken for rask og velvillig respons og håper at dette kan være en hjelp til å gi et godt konfirmantopplegg i denne spesielle tiden, sier direktør i Kirkerådet, Ingrid Vad Nilsen.

- Dette kan være en god løsning for menighetene, samtidig som vi ønsker at flere kan bli kjent med opplegget vårt, sier Knut Erik Skarpaas, nettkonfirmant-administrator i Sjømannskirken.

Nettkonfirmant.no er utviklet av Sjømannskirken - norsk kirke i utlandet for konfirmanter i utlandet og for menigheter i Norge.

Kristine Aksøy som leder Kirkerådets seksjon for barn, unge og trosopplæring, er positiv til bruk av nettundervisning, - også etter begrensningene korona-epidemien gir. Men hun tror ikke nettet kan erstatte det sosiale samspillet:

- Undervisning på nett er et godt tilbud der fysiske møter er vanskelig på grunn av store avstander, sykdom og andre praktiske forhold. Men deltakelse i kirkens fellesskap sammen med andre konfirmanter, er sentrale elementer i konfirmasjonstiden. Digitale ressurser er et veldig bra supplement og digital samhandling er noe ungdommene har kompetanse på, sier Aksøy.

På nettkonfirmant.no ligger det 10 leksjoner. For hver leksjon skal konfirmanten først se en kort introduksjonsvideo, så lese en digital lærebok og svare på 10-11 spørsmål. Menigheten må selv stille med nettlærer.

Kristine Aksøy, leder av Kirkerådets seksjon for barn, unge og trosopplæring.
Tlf.: 91 71 30 42  ka296@kirken.no

Knut Erik Skarpaas, nettkonfirmant-administrator i Sjømannskirken.
Tlf: 93 69 70 54 kes@sjomannskirken.no