Flere enn 4 av 10 nordmenn får dårlig samvittighet av å kaste for mye mat i julen
I en fersk undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) kommer det frem at hele 43 prosent kjenner på dårlig samvittighet for at de kaster for mye mat i forbindelse med julen.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no tror noe av årsaken kan være at vi handler inn for mye mat, og at vi ikke helt vet hva vi skal gjøre med restene.
– Desember er nok den måneden i året det lønner seg ekstra mye å planlegge innkjøpene godt. Vi arrangerer større selskap som gjør det vanskelig å beregne riktig mengde, vi baker flere sorter enn vi greier å spise, og benytter ingredienser vi vanligvis ikke bruker så mye av resten av året, sier Terese Glemminge Arnesen i Melk.no.
Det ligger i den norske folkesjela at vi i jula ikke skal spare på noe, og mange er usikre på om de har kjøpt inn nok mat.
– Et godt tips for å unngå matsvinn er å planlegge riktig mengde per person og sørge for at matrester og tilbehør kan brukes i flere retter. Et godt eksempel er den populære julegrøten som spises av mange på lille julaften, hvor restene blir til dessertfavoritten riskrem med rød saus på julaften, avslutter Glemminge Arnesen.
5 enkle tips til mindre matsvinn i julen
- Planlegg godt: Lag menyer og kjøp inn akkurat mengde kjøtt, fisk, grønnsaker og tilbehør som passer selskapet.
- Orden innerst kjøleskapet: Storinnkjøp er vel og bra, men et stappfullt kjøleskap kan føre til at vi mister oversikten. Hold orden og kikk godt inn bakerst i kjøleskapet før du handler mer.
- Bruk sansene: smak, lukt og se på mat som har passert best før dato før du kaster. Flere av våre basisvarer som melk, egg og ost er like god etter.
- Oppbevar restemat riktig: Restemat holder seg best om du dekker til maten, avkjøler raskt og setter det kaldt i 2-4 grader.
- Spis restene: det lønner seg å spise opp restematen. Både ribbe, pinnekjøtt og fisk kan enkelt brukes til koldtbord og tapas dagene derpå.
Nøkkelord
Bilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom