Flere enn 4 av 10 nordmenn får dårlig samvittighet av å kaste for mye mat i julen

I løpet av julen handler, lager og baker vi nordmenn mat som aldri før, men mye av maten blir ikke spist opp og ender til slutt i søpla. Med fem enkle tips kan du redusere matsvinn, spare penger og unngå dårlig samvittighet – uten at det går ut over julekosen.
Riskremkake er en  fantastisk juledessert laget på rester av risgrøt. Foto: Melk.no
Riskremkake er en fantastisk juledessert laget på rester av risgrøt. Foto: Melk.no

I en fersk undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) kommer det frem at hele 43 prosent kjenner på dårlig samvittighet for at de kaster for mye mat i forbindelse med julen.

Ernæringsrådgiveren i Melk.no tror noe av årsaken kan være at vi handler inn for mye mat, og at vi ikke helt vet hva vi skal gjøre med restene.

– Desember er nok den måneden i året det lønner seg ekstra mye å planlegge innkjøpene godt. Vi arrangerer større selskap som gjør det vanskelig å beregne riktig mengde, vi baker flere sorter enn vi greier å spise, og benytter ingredienser vi vanligvis ikke bruker så mye av resten av året, sier Terese Glemminge Arnesen i Melk.no.

Det ligger i den norske folkesjela at vi i jula ikke skal spare på noe, og mange er usikre på om de har kjøpt inn nok mat.

– Et godt tips for å unngå matsvinn er å planlegge riktig mengde per person og sørge for at matrester og tilbehør kan brukes i flere retter. Et godt eksempel er den populære julegrøten som spises av mange på lille julaften, hvor restene blir til dessertfavoritten riskrem med rød saus på julaften, avslutter Glemminge Arnesen.

5 enkle tips til mindre matsvinn i julen

1. Planlegg godt: Lag menyer og kjøp inn akkurat mengde kjøtt, fisk, grønnsaker og tilbehør som passer selskapet.
  2. Orden innerst kjøleskapet: Storinnkjøp er vel og bra, men et stappfullt kjøleskap kan føre til at vi mister oversikten. Hold orden og kikk godt inn bakerst i kjøleskapet før du handler mer.
  3. Bruk sansene: smak, lukt og se på mat som har passert best før dato før du kaster. Flere av våre basisvarer som melk, egg og ost er like god etter.
  4. Oppbevar restemat riktig: Restemat holder seg best om du dekker til maten, avkjøler raskt og setter det kaldt i 2-4 grader.
  5. Spis restene: det lønner seg å spise opp restematen. Både ribbe, pinnekjøtt og fisk kan enkelt brukes til koldtbord og tapas dagene derpå.

Riskrem med rød saus. Foto: Melk.no