Flere borettslag og sameier skrur opp felleskostnadene

Økte strømpriser kan innebære økning i fellesutgiftene for beboere i borettslag og sameier.
Strømsparetips: Gode lufterutiner i kulda er viktig for å hindre dyrere strømregning.

I borettslag og sameier betales vanligvis strøm av den enkelte beboer og ikke via fellesutgiftene. Der varmtvann og oppvarming er inkludert i felleskostnadene kan styrene nå bli nødt til å ta grep mot unormalt høye strømpriser.

– Styrene i boligselskapene er ansvarlige for å drive forsvarlig økonomistyring. Dersom de månedlige inntektene fra huseierne ikke dekker kostnadene, har styret en rett og plikt til å hente inn mer penger. De gjelder særlig de boligselskapene som ikke har en buffer, sier Lars Grøndal, advokat i Norske boligbyggelags landsforbund (NBBL).

For å dekke kostnadene knyttet til økte strømpriser kan styret enten ta opp et kortsiktig lån, hente midler via innskudd eller øke felleskostnadene i boligselskapet.

– En god praksis er at styret øker fellesutgiftene fra et bestemt fremtidig tidspunkt, og i forkant sendes ut et informasjonsskriv til alle boligeierne om økningen og bakgrunnen for dette, sier Grøndal.

Fem kjappe sparetips

Når oppvarming og varmtvann er inkludert i felleskostnadene er det lett å overse husets mange energityver. Her er fem sparetips for å unngå "sløsefellene" og mulig økning i felleskostnadene:

1. Juster ned innetemperaturen

Å redusere innetemperaturen er det beste du kan gjøre for å spare strøm. Normal innetemperatur er 20-22 grader, men lavere i enkelte rom (gang/entre, vaskerom, soverom som ikke benyttes til annet).

2. Skru ned eller helt av ovner og lys i rom som ikke benyttes

Har du rom som ikke er i bruk, eller liker du å ha det kaldt på soverommene? Slå av varmen og hold døren lukket til de kalde rommene.

3. Luft raskt og effektivt (helt åpne vinduer) i stedet for å ha vinduet kontinuerlig på gløtt

Selv om det er kaldt ute er det ingen grunn til å droppe utluftingen. God lufting er bra for inneklima. Mange løser luftingen ved å ha et vindu åpent på gløtt over lengre tid. Men da slippes det også ut mye varme. Å lufte raskt og effektivt er det beste. Åpne vinduet eller terrassedøren på vidt gap i 2-3 minutter, så har du fått skiftet ut det meste av luften.

4. Legg tetningslister i vindu og dører

Montering av tetningslister på dører og vinduer er en kjapp og enkel metode for å holde kulda ute av huset. Hvis du er usikker på hvor det trekker kald luft, sjekk trekk med et tent stearinlys.

5. Bruk mindre varmtvann

Ta en dusj i stedet for et bad i badekaret, og dusj kortere enn du pleier. Vurder å gå til anskaffelse av et vannbesparende sparedusjhode. Dette er bra for miljøet og for egen lommebok!