Flere barn og unge gikk på tur i 2020: – Svært gledelig

Friluftsliv er populært blant barn og unge, og flere gikk på tur i skog og mark i 2020 enn i 2013. – En positiv utvikling, mener Norsk Friluftsliv.

VANLIGSTE AKTIVITET: Kortere fotturer i naturen er den vanligste friluftsaktiviteten blant barn og unge, viser SSB-tallene. Foto: Gard Eirik Arneberg / Norsk Friluftsliv

SSB melder at ni av ti barn og unge går på tur, og at deltakelsen har økt siden 2013.

I aldersgruppen 6 til 15 år har 69 prosent vært på lengre fotturer i 2020. Det er en oppgang på 14 prosentpoeng siden 2013.

– Dette er veldig positiv utvikling. Ved å lære barna våre å bruke naturen, gir vi dem en viktig kilde til både glede, fysisk aktivitet og avkobling som er gull verdt livet ut, sier Bente Lier, generalsekretær i fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv.

Også for korte fotturer viser SSB-tallene en liten økning. 92 prosent har gjort dette det siste året, mot 89 prosent i 2013.

Det at tallene er innhentet under koronapandemien kan ha påvirket aktivitetene barn drev med, presiserer SSB.

– At naturen har betydd ekstra mye for nordmenn i annerledesåret 2020, er det liten tvil om. Det gjelder nok også for barn og unge, der mange av de vanlige sosiale arenaene har vært stengt ned, forklarer Lier.

Hun håper den positive utviklingen vil fortsette også i årene framover.

– Vårt mål er at alle barn i Norge skal få oppleve gleden ved å gå på tur. Et viktig grep for å nå dette er å få inn mer friluftsliv i skoler og barnehager, der vi når alle uavhengig av bakgrunn, avslutter Bente Lier.