Flagrende «lommetørklær» vinker farvel til Lønningen lystgård

Lønningen lystgård har fått nytt liv i Botanisk hage, i Universitetet i Bergens eie. Til minne om og takk for Lønningen lystgård, ga universitetet Avinor et vakkert lommetørkle-tre som nå får slå røtter på Bergen lufthavn.
Rektor Dag Rune Olsen og lufthavndirektør Helge Eidsnes flankerer det nyplantede lommetørkle-treet

Da den nye terminalen på Bergen lufthavn, Flesland ble bygget, ble det tidig klart at det vakre trehuset på Lønningen måtte flyttes. Avinor ønsket å ta vare på bygget, men ønsket også at flere skulle få glede av det. Dermed ble det gitt til Universitetet, restaurert og gjenoppført på Milde. Bygget ble overrakt og tatt i bruk i 2018.

Som takk har Universitetet gitt Avinor et meget spesielt tre som nå står plantet på Bergen lufthavn. I strålende sol ble en hyggelig markering gjennomført på gressplenen rundt treet.

-Vi er setter stor pris på gaven vi fikk. Huset er nå til glede for mange, spesielt barn og unge sa rektor Dag Rune Olsen i sin takketale da han avduket plaketten til treet sammen med Helge Eidsnes, lufthavndirektør. Olsen fortalte at det finnes en gammel tradisjon for å plante et tre når man skulle markere viktige hendelser, og denne tradisjonen ble videreført i dag.

Lufthavndirektør Helge Eidsnes trakk fram det gode samarbeidet mellom alle involverte i flyttingen av det ærverdige trehuset. Han takket universitetet for det flotte treet som vil stå og vinke til passasjerer som reiser eller ankommer. -I tillegg symboliserer treet også at vi vinker farvel til lystgården her på Flesland.

Treet er plantet til venstre foran terminalen, nede på ankomstnivå. Her kan både passasjerer og de som henter noen få glede av treet. Foran treet er det montert en minneplakett. For spesielt interesserte kan det nevnes at når man står og leser teksten på plaketten, og løfter blikket, ser man rett mot Lønningen, der huset sto før flyttingen.

Nå vil lommetørkle-treet (Davidia involucrat) slå røtter, vokse seg større og sterkere og blomstre med sine særegne hvite blomster som ser ut som flagrende lommetørklær.

Treet stammer fra det store lommetørkletreet som står i Botanisk hage på Tøyen i Oslo. Det samme gjelder de tre søskentrærne som er plantet ved Lønningen lystgård på Milde.

Det vil antakeligvis ta fra 18 til 30 år til lommetørkletreet på Flesland blomstrer, men det vokser ganske fort, så om noen år vil det kunne bli omtrent 20 meter høyt.

- Avinors offentlige journal

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.