Fjordkrafts virtuelle batteri er klart

Med solkonto hos Fjordkraft kan privatkunder med solceller spare overskuddsproduksjon «i skyen», og bruke strømmen når de selv ønsker. Her er detaljene.

Solceller blir stadig mer populært blant norske privatkunder. I dag selger de aller fleste sol-kunder overskuddsproduksjonen fortløpende. Fjordkraft tilbyr nå lagring for privatkunder av et ubegrenset antall kWh til senere bruk.

– Overskuddsproduksjon forekommer hyppigst på solrike sommerdager når strømprisene er lave. Vi tilbyr kundene våre å spare strømmen og bruke den når egenproduksjonen faller og strømprisen stiger, forteller Christian Kalvenes, konserndirektør for privatmarkedet i Fjordkraft.

– Vi har stor tro på at solkontoen, kombinert med en ny Fjordkraft-app, vil være etterspurte løsninger for kunder som produserer egen strøm, sier .

LES OGSÅ: Dette er Fjordkrafts sol-satsing

Styrer uttaket selv i Fjordkraft-appen

Fjordkraft-kunder kan selv velge om de ønsker å lagre overskuddsproduksjonen på konto eller selge strømmen fortløpende.

Strømmen spares i kilowattimer. En kWh inn er også en kWh når den tas ut av kontoen, uavhengig av prisendringer. Fra strømmen produseres til den forbrukes kan den altså doble seg i verdi.

Kundene melder seg selv på solkonto-ordningen i Fjordkraft-appen, og det er gratis å ha en solkonto hos Fjordkraft. Det legges ingen begrensing på hvor mange kWh som kan spares opp på solkontoen, men uttak må gjøres innen 18 måneder etter at strømmen ble produsert.

– Kunden kan se egen saldo og styre uttaket fra solkontoen ved hjelp av Fjordkraft-appen,forklarer Kalvenes.

LES OGSÅ: Snart kan du lagre solstrøm, uten batteri

Hva med nettleien?

Ved uttak fra solkonto må kunden fortsatt betale strøm og nettleie for forbruket i den aktuelle perioden. Uttaket fra solkontoen kommer som en transaksjon på fakturaen som reduserer totalsummen.

Om ønskelig kan kunden selv avslutte solkontoen i Fjordkraft-appen. Da vil oppsparte kWh komme som fratrekk på neste faktura. Det samme gjelder om kunden velger å bytte strømleverandør.

Denne eneboligen på Nøtterøy har 32 paneler og en årlig produksjon på i overkant av 9 000 kWh. Det utgjør 29 prosent av årsforbruket.  Foto: Zovenfra
Denne eneboligen på Nøtterøy har 32 paneler og en årlig produksjon på i overkant av 9 000 kWh. Det utgjør 29 prosent av årsforbruket. Foto: Zovenfra