Fjordkraft og Rieber & Søn med felles teknologisatsing på Vestlandet

Fjordkraft har bygget opp et godt teknologimiljø i Fyllingsdalen og har utviklet løsninger for mest mulig effektiv drift. Deler av denne egenutviklede teknologien skilles nå ut og slås sammen med et kompetansemiljø fra Rieber & Søn i selskapet Metzum, med Johnny Haugsbakk i rollen som CEO.

Rieber & Søn AS, investeringsselskapet til Rieber-familien, har i en lengre periode vurdert ulike teknologibaserte forretningsmuligheter i kraftmarkedet.

Innovativt

Haugsbakk har lang erfaring med programvare til kraftbransjen som tidligere daglig leder av Elis og Enoro (nå Hanson Technologies). Rieber & Søn tok kontakt med Haugsbakk etter at han ga seg i Hanson Technologies. Sammen har de arbeidet med ulike konsepter knyttet til energibransjen. Ett av dem førte i 2017 Fjordkraft til bordet. Ideen som da ble presentert materialiserte seg høsten 2019 og har resultert i det felleseide selskapet Metzum, hvor Fjordkraft eier 40 prosent.

– Sammen med Rieber & Søn skal vi utvikle et innovativt teknologiselskap med utspring i Bergen. Vi gleder oss stort til å følge utviklingen til Metzum, sier Rolf Barmen, konsernsjef i Fjordkraft.

– Arbeidet med Metzum har pågått over lengre tid og vi er veldig glade for endelig å komme i gang. Vi starter med et sterkt team på ni personer, men vi skal vokse videre og er på jakt etter nye medarbeidere. Metzum vil ha behov for flere dyktige utviklere i vår familie, sier Johnny Haugsbakk.

Vestlandsbasert

Familien Rieber solgte sommeren 2012 selskapet Rieber & Søn med tilhørende merkevarer til Orkla og tok dermed steget ut av matvareproduksjon. Siden har familien bygget opp investeringshuset Atlantis Vest, som i løpet av en syvårsperiode har opparbeidet seg solid erfaring med å kjøpe, utvikle og selge programvarehus. Etter syv år under navnet Atlantis Vest, fikk familien høsten 2019 tilbake navnet Rieber & Søn. Metzum er første investering selskapet gjør med sitt «nye» navn.

– Etter syv år kunne vi omsider ta i bruk Rieber & Søn-navnet igjen. Det betyr mye for oss. At vi kan krone det med å lande en avtale om en felles, vestlandsbasert satsing mot kraftmarkedet, sammen med en solid aktør som Fjordkraft, er veldig spennende. Kraftbransjen er i stor endring og tilbudet til Metzum vil støtte oppunder forretningsprosesser hos både kraftomsettere og nettselskapers, sier Fritz Rieber, CEO Rieber & Søn.

Om Metzum

Metzum, med kontor i Bergen, er en teknologileverandør til strømleverandører, nettselskaper og andre aktører som avleser og avregner store transaksjonsvolum i Norge og Norden. Metzum leverer en modulær, standardisert og skybasert programvaretjeneste, med en arkitektur som skalerer svært godt, samt innehar en fleksibilitet som understøtter stadig endrede forretningsbehov til kundene. Metzums hovedeiere er Fjordkraft og Rieber & Søn.www.metzum.no

Fjordkraft leverer strøm til over 1,4 millioner mennesker gjennom mer enn 600 000 målepunkter i privathjem, bedrifter og offentlig sektor i hele Norge. Fjordkraft er et børsnotert selskap, med over 4600 eiere. De største eierne er BKK og Skagerak Energi. Hovedkontoret er i Bergen, og selskapet har avdelinger i Sandefjord, Trondheim, Oslo og Stavanger og på Sortland.

Om Rieber & Søn

Rieber & Søn (tidligere Atlantis Vest) er et norsk familieeid investeringsselskap med en industriell forankring som strekker seg tilbake til 1839. Selskapet har røtter i Bergen, men er internasjonale i sin orientering. Direkte investeringer utgjør det viktigste aktivitetsområdet i Rieber & Søn, og som eier er selskapet aktivt involvert og en nær diskusjonspartner for ledelsen i enkeltinvesteringene. www.rieberson.no