Fjordkraft-ligaen pauses inntil videre

Norges Ishockeyforbund (NIHF) har i samråd med Norsk Topphockey (NTH) besluttet å inntil videre pause alt spill i Fjordkraft-ligaen.

Vi har i samråd med NTH besluttet å pause alt av spill i Fjordkraft-ligaen. Denne pausen av seriespill vil vedvare inntil lagene er ferdige i karantene og at det oppleves medisinsk forsvarlig å spille kamper.

I en kommentar sier generalsekretær, Ottar Eide at "Smittesituasjonen nå er så kompleks og vanskelig å håndtere at vi ser det nødvendig å pause Fjordkraftligaen frem til vi igjen kan gjennomføre kamper på en forsvarlig måte."

NIHF vil i løpet av korttid ta stilling til om all topp ishockey skal pauses, dette vil i så tilfelle innebære stopp i spill for Kvinner Elite og 1 divisjon herrer.

Ønsker å prioritere seriespill
Vårt viktigste fokus er å sikre helsen til våre spillere og at vi ikke bidrar til smitte i samfunnet. Innenfor rammene av dette prioriterer vi seriespillet slik NIHF og NTH har kommunisert siden i sommer.

Beredskapsutvalget har derfor fått i oppgave å sammen med NIHFs administrasjon se på hvordan man best kan gjennomføre seriespill på en sportslig rettferdig måte. En sportslig rettferdig gjennomføring innebærer en vurdering av kamprytme, antall kamper, et mulig forkortet sluttspill og en synkronisering med 1 div for å sikre like forutsetninger for kvalifiseringen mellom 1div og Fjordkraftligaen.

Før oppstart av kampaktiviteten vil toppidrettsprotokollen innskjerpes ytterligere. Arbeidet med protokollen vil være ferdig i god tid før gjenoppstart av seriespill.

Blant flere innskjerpinger vil følgende elementer være innarbeidet:

• Det innføres et system der alle spillere og ledere i et lag skal testes og avlegge negativ test før hver kamp.
  • Selv om vi foreløpig ikke har registrert smitte til publikum knyttet til våre arrangement, vil det inntil videre ikke tillates å ha publikum i arenaene, selv om lokale bestemmelser skulle tillate dette.

Idretten føler et ansvar for å sikre trygge arrangement for de aktive, så vel som for frivillige og samfunnet for øvrig. Tiltakene over er derfor av et ekstra forsiktighetsprinsipp.

Rådgivende beredskapsutvalget er bestående av ressurser fra Elitehockey, NTH, Klubbledere og NIHF.