Fjordkraft-appen har fått 140.000 brukere på ett år

Oversikt over mobildata er fortsatt tjenesten med størst bruksfrekvens, men interessen for smarte strømløsninger øker.

Fjordkraft-appen brukes nå av 140 000 kunder.

Fjordkraft-appen, som er utviklet av Knowit, ble lansert 10. oktober 2019. Siden den gang har det vært 25 lanseringer av nye funksjoner og innhold appen.

– Vi bruker det vi kaller smidigmetodikk og sprintutvikling i 14-dagersbolker. Tanken er: Hva kan vi lage på 14 dager som gir kundene større nytte av appen, sier Elisabeth Norberg.

Norberg leder Fjordkrafts digitale økosystem og arbeidet med Fjordkraft-appen.

Ønsker hyppig bruk

I dag kan kundene blant annet sjekke forbruk av mobildata, faktura, strømforbruk, værdata, styre panelovner og få oversikt over Fjordkrafts fordelsprogram.

Plusskunder med solceller på taket kan styre uttak av oppspart strøm fra en solkonto, mens andre kan se om de har en solrik takflate som egner seg for solceller.

– Interessen for strøm begrenser seg for mange til å sjekke strømregningen en gang i måneden. Vi jobber for å tilby tjenester som oppleves interessante mer enn den ene gangen. De som bruker appen ofte opplever naturlig nok at den har større verdi, sier Norberg.

Mobildata engasjerer flere i familien

Foreløpig er det mobildata som engasjerer mest, og som bidrar til at kundene inviterer flere familiemedlemmer inn i appen, men Norberg tror interessen for strømforbruk vil få et løft:

– Vi jobber med et konsept der vi viser kundene hva de bruker strøm til, og sammenligner strømforbruket med tilsvarende boliger. I tillegg er det en økende interesse for å se eget strømforbruk her og nå og ikke bare historiske data. Det kan gjøres ved å koble appen til en sanntidsmåler, sier Norberg.

I tillegg kommer oversikt over elbil-lading med prisinformasjon, og muligheten til å sette opp periodiske budsjett for strøm med tidsinnstilling av varmepumpe og ovn.

Fjordkraft hadde ved utgangen av tredje kvartal 2020 122.414 mobilkunder. Målt i kundeantall gjør det Fjordkraft til Norges største leverandør av mobiltelefoni uten eget nett.

Fjordkraft-appen brukes nå av 140 000 kunder.
Elisabeth Norberg leder Fjordkrafts digitale økosystem, og arbeidet med Fjordkraft-appen. Foto: Jon Vaag Eikeland / Fjordkraft