Fjord Lines nye katamaran er sjøsatt

Fjord Lines splitter nye katamaran, som skal hete Fjord FSTR, har blitt sjøsatt fra Austals skipsverft på Filippinene. Skipet skal ta over etter HSC Fjord Cat på strekningen Kristiansand-Hirtshals og dobler dermed kapasiteten på den raskeste sjøveien mellom Norge og Danmark.

Fjord Lines splitter nye katamaran, Fjord FSTR, ble sjøsatt fra skipsverftet Austal rett før helgen. Foto: Austal

Fredag 7. februar var det endelig tid for den store «vannprøven» og sjøsettingen beskrives som en suksess av David Singleton, administrerende direktør i Austal Limited.

– Skipet vi har bygd for Fjord Line er et imponerende skip, og det er faktisk det første av flere store, høyhastighetsskip som skal bygges på Austals verft på Filippinene, sier han.

Det australske skipsverftet fikk oppdraget med å bygge skipet sommeren 2017. Byggingen startet våren 2018 og Fjord FSTR er nå i sluttfasen før det skal leveres til Fjord Line.

– Vi gleder oss veldig til å ta imot skipet og er selvfølgelig utrolig spente på hva publikum kommer til å synes om katamaranen, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line.

Fortsatt kjappest til Danmark

Den nye katamaranen kommer til å seile like hurtig til Danmark som Fjord Cat, gjør i dag - 2 timer og 15 minutter. Men det er naturligvis også gjort betydelige forbedringer på Fjord FSTR, som gjestene kommer til å legge merke til.

– Om bord kan passasjerene velge mellom tre forskjellige serveringssteder, vi har et eget barneområde og taxfree-butikken er nesten dobbel så stor som den gjestene kjenner fra Fjord Cat, forteller Ternblom.

Det ene serveringsområdet er en lounge, som passasjerene betaler litt ekstra for å sitte i. Da medfølger det lett mat og drikke og en fast sitteplass.Gjestene vil også finne en kafé og en bistro om bord.

Fjord FSTR har plass til dobbelt så mange passasjerer som Fjord Cat, 1200, og er utstyrt med to bildekk som rommer totalt 404 biler. Katamaranen er også utrustet med hele 16 ladestasjoner og er med det den første norske passasjerfergen som tilbyr dette.

Mer miljøvennlig enn Fjord Cat

Fjord Lines nye hurtiggående katamaran vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med dagens skip.

– Skipet er bygd med flere innovative funksjoner som forbedrer både seileferdighetene og gjestenes komfort om bord ved hjelp av et ride control-system. Katamaranen er også utstyrt med en ny og optimalisert skrogform, som minimaliserer drivstofforbruk og bølger når det seiler over Skagerrak mellom Norge og Danmark, sier Ternblom.

Når sesongen starter fra Kristiansand 3. april i år, er det Fjord Cat som sørger for at Fjord Lines passasjerer kommer seg fram og tilbake mellom Norge og Danmark. Deretter tar Fjord FSTR over senere i sesongen.

Fakta om katamaranen:

Motorkapasitet: 51.495 hk

Antall knop: 37

Lengde: 109 m

Bredde: 30,5 m

Maks passasjerer: 1.200

Maks antall biler: 404

Overfartstid: 2,15 timer

Les mer her: https://www.fjordline.com/nb/p/artikler/ny-katamaran-i-2020

Fjord Line: Konsernsjef Rickard Ternblom: tlf. +47 952 09 388

Austal Limited: Mediekonsulent Cameron Morse: tlf. +61 433 886 871

Fjord FSTR har to bildekk og plass til hele 404 biler. Foto: Austal
Fjord FSTR går like fort som Fjord Cat, men har større kapasitet med tanke på både passasjerer og biler - henholdsvis 1.200 og 404. Foto: Austal
Konsernsjef i Fjord Line, Rickard Ternblom. Foto: Styrk Fjærtoft

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21%. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig over 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.

Om Austal Limited:

Austal er et globalt australsk firma som bygger skip og er hovedentreprenør på noen av verdens mest avanserte kommersielle skip og forsvarsskip. I over 30 år har selskapet bygd mer enn 300 skip for 54 land rundt om i hele verden. Austal er Australias største eksportør av forsvarsskip og er det første ASX-børsnoterte skipsverftet. De har ledende skipsverft i Australia, USA, Filippinene og Vietnam med servicesentre over hele verden, inkludert Midtøsten.