Fjord Line vurderer norsk flagg på MS Oslofjord

Fjord Line kunngjør i dag sine intensjoner om å endre flagg på et av sine fire skip fra det danske skipsregister, DIS, til det norske skipsregister, NOR. Gjestesammensetningen vi henvender oss til er 90% nordmenn, og hensikten er ytterligere å tilpasse seg de lokale signalene fra markedet. «Vi er svært fornøyde med og takknemlige overfor vår besetning om bord, og vi håper å finne gode løsninger for dem sammen med fagforeningene dersom vi velger å gjennomføre endringen», sier konsernsjef Rickard Ternblom

MS Oslofjord, tidligere MS Bergen, har en lang historie i Fjord Line. Hun har seilt for selskapet mer eller mindre uavbrutt siden hun ble bygget i 1993, først under norsk flagg, deretter under dansk flagg fram til i dag. Nå planlegges det å returnere tilbake til norsk flagg. 20. juni 2014 ble en betydelig oppgradert og endret MS Oslofjord introdusert på den nystartede linjen mellom Sandefjord og Strömstad, hvor hun også seiler i dag.

Etter et styrevedtak har selskapet nå intensjoner om å bytte flagg fra det danske DIS-register til det norske NOR-register. «Bakgrunnen er blant annet at gjestesammensetningen vi henvender oss til er 90% nordmenn» forklarer Ternblom. I tillegg har det seile under NOR flagg har blitt stadig mer interessant for oss de siste par årene.

Mottagelsen i markedet av ruten Sandefjord-Strömstad har vært formidabel, og den foreløpige passasjerrekorden så vi i 2018 hvor ca 459.000 passasjerer seilte med henne.

«Årsaken til at så mange velger å reise med MS Oslofjord er fordi gjestene på den ene siden opplever å få gode og relevante tilbud, og på den andre siden at våre fantastiske medarbeidere om bord hver dag gjør alt de kan for at gjestene våre skal være fornøyde. Det utgjør hele forskjellen», sier Rickard Ternblom og fortsetter, «vi har stor tro på at vi oppnår en enda sterkere markedsposisjon i det lokale markedet ved å gjøre denne endringen».

Nå er det behov for ytterligere analyser for å avgjøre om intensjonene vi har skal realiseres», sier Rickard Ternblom.

Foreløpig gjelder vedtaket kun for MS Oslofjord som betjener linjen mellom Sandefjord og Strømstad, og den gjenværende flåten vil fortsette under DIS-registeret.

Konsernsjef Rickard Ternblom

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21 prosent. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i over 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.