Fjord Line-skipet blir fullt til sammenkomsten på julaften

Kun en liten uke etter at Kirkens Bymisjon, Robin Hood Huset og Fjord Line inviterte barnefamilier og enslige til julefeiring om bord på MS Bergensfjord julaften, er skipet fylt opp.

Fullt på julaften: Påmeldingen til sammenkomsten om bord på MS Bergensfjord for barnefamilier og enslige i regi av Kirkens Bymisjon, Robin Hood Huset og Fjord Line har vært så stor at samtlige 300 plasser allerede er fylt opp. Foto: Fjord Line

Den siste uken har Kirkens Bymisjon og Robin Hood Huset, sistnevnte i helgen kåret til «Årets Bergenser», fått gjennomsnittlig 10 påmeldinger daglig av varierende størrelse til sammenkomsten om bord julaften. Flere av dem er familier med barn. Det tok derfor ikke veldig lang tid å fylle opp de 300 tilgjengelige plassene.

– Det har vært stor pågang og det er stor variasjon blant dem som melder seg på - alt fra pensjonister og småbarnsfamilier til personer uten fast bosted, sier Ingrid Husevåg Døskeland, nestleder i Robin Hood Huset.

Hun forteller at mange av de påmeldte gleder seg til å feire jul sammen med mange andre og det er ekstra stas at sammenkomsten skjer om bord på et skip.

Kirkens Bymisjon kan melde at de fleste som har meldt seg på via dem, er familier med flere barn.

– Tilbakemeldingen fra én av familiene er at de hadde veldig lyst til at barna deres endelig kunne få muligheten til å oppleve jul, forteller Åse Christiansen, tiltaks-og prosjektleder avdeling Oppvekst og Mangfold i Kirkens Bymisjon.

I Fjord Line er man veldig glad for å kunne bidra.

– Det kjennes ekstra godt å gjøre noe fint for andre, spesielt i høytiden. Vi oppfordrer alle om å åpne opp og hjelpe dem som trenger litt ekstra i julen, sier Kenneth Smørdal, salgssjef i Fjord Line.

Gjestene som kommer om bord julaften har meldt seg på sammenkomsten via både Kirkens Bymisjon og Robin Hood Huset. Nå er påmeldingen lukket, da Fjord Line dessverre ikke har ytterligere kapasitet.

– Dette betyr at det ikke er tvil om at mange familier og enslige har behov for ekstra hjelp og omsorg i julen. Behovet er faktisk så stort at vi sikkert kunne ha fylt begge skipene våre julaften, dersom vi hadde mulighet, sier Smørdal.

Kontaktpersoner:
Robin Hood Huset: Nestleder Ingrid Husevåg Døskeland: ingrid@robinhoodhuset.no 940 31 614/Frivillighetskoordinator Lene Fauskanger: frivillighet@robinhoodhuset.no 458 07 202
Kirkens Bymisjon: Åse Christiansen: ase.christiansen@skbb.no 995 32 606
Fjord Line: Kenneth Smørdal: kenneth.smordal@fjordline.com 901 72 979

Fjord Line er et moderne rederi som tilbyr trygg og behagelig sjøtransport mellom Norge, Danmark og Sverige. Rederiet er i kraftig vekst som følge av nye skip og et utvidet tilbud til passasjerer og godstransportører. I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods, som håndteres av rederiets cargoavdelinger i Norge og Danmark.