Fjord Line iverksetter tiltak i forbindelse med nye COVID-19-restriksjoner

Nok en gang befinner Fjord Line og reiselivsbransjen seg i en vanskelig situasjon. For å imøtekomme konsekvensene av de nye restriksjonene, ser selskapet seg nødt til å tilpasse driften og gjøre midlertidige endringer i kundetilbudet. Videre melder selskapet at de basert på nåværende informasjon ønsker å benytte seg av lønnsstøtteordningene.
MS Bergensfjord blir Fjord Lines eneste skip mellom Norge og Danmark en stund fremover. Foto: Fjord Line

– Målet med tiltakene som nå gjøres er å sikre arbeidsplasser og fremtidig drift, sier konsernsjef i Fjord Line, Brian Thorsted Hansen.

Opprettholder rute fra Bergen til Danmark

På grunn av redusert reiseaktivitet tas MS Stavangerfjord ut av drift fra 4. januar til 28. februar.

For å ivareta nødvendig infrastruktur og kunder vil søsterskipet MS Bergensfjord fortsette å gå. Med det opprettholdes reisetilbudet mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals. Skipet vil dessuten gjennomføre to rundturer til Langesund i helgene. Seilingsplanen vil altså være redusert.

Tar sikte på lønnsstøtteordningene

Fjord Line ønsker å benytte seg av de gjeldende lønnsstøtteordningene, men det er fortsatt en del usikkerhet knyttet til disse, og selskapet må fortløpende vurdere om det er gjennomførbart.

– Våre ansatte har vist fantastisk innsats og dedikasjon gjennom hele pandemien, til tross for en svært utfordrende og uforutsigbar hverdag. Det viktigste for oss nå er å komme styrket ut på den andre siden, med alle ansatte fortsatt med videre, sier Thorsted Hansen.

Brian Thorsted Hansen, konsernsjef

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21 prosent. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i over 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.