Fjord Line iverksetter omfattende tiltak for å takle COVID-19-situasjonen

Fjord Line og reisebransjen befinner seg i en svært alvorlig situasjon. Som en del av flere omfattende tiltak for å sikre fremtidig drift, ser selskapet seg blant annet nødt til å permittere i underkant av 100 av de norske ansatte.

Myndighetenes helt nødvendige tiltak for å begrense spredning av coronaviruset gjør at Fjord Line er i en svært alvorlig situasjon. Fjord Line valgte å stenge flere av sine linjer før helgen, og norske myndigheter har nylig valgt å stenge grensene. Dette betyr at fergerederiet ikke kan tilby reiser til kundene som normalt.

Mesteparten av selskapets inntektsgrunnlag har forsvunnet på svært kort tid. På bakgrunn av situasjonen ser Fjord Line seg nødt gjennomføre flere midlertidige tiltak. Dette innebærer blant annet å permittere i underkant av 100 norske ansatte. Også ansatte på land og om bord i Danmark og Sverige vil berøres, dog knyttet respektive myndigheters ordninger.

– Vi gjennomfører disse tiltakene for sikre våre ansattes arbeidsplasser når denne ekstraordinære situasjonen er over. Dette innebærer at vi må redusere kapasiteten midlertidig i flere ledd, der permitteringer dessverre blir en del av dette, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line.

Opprettholder linje til Danmark
Myndighetene gir unntak i reglene for innreise og for godstrafikk. For best mulig å kunne ta vare på våre kunder og opprettholde nødvendig infrastruktur, vil ruten mellom Kristiansand og Hirtshals være i drift, samt enkelte avganger til og fra Stavanger. Passasjerer vil også kunne benytte linjen, men dette gjelder kun de som er på vei hjem til sine bosteder eller har andre spesielle tillatelser.

– Vi håper å kunne kan gjenoppta normal drift så fort som mulig, men vi er klare på at det er smittebegrensning som er det aller viktigste, sier Ternblom.

Følger situasjonen tett
Fjord Line vil fortsette å følge situasjonen tett og kontinuerlig gjennomføre nødvendige tiltak.

– Dette er en svært alvorlig situasjon for oss, men også for bransjen som helhet. Vi håper at myndighetene vil bidra utover det de allerede har gjort. Tiltakspakkene er en bra start, men for at bransjen skal komme tilbake på et konkurransedyktig nivå er det behov for enda mer, sier Ternblom.

Kontakt: Konsernsjef Rickard Ternblom

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21 prosent. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i over 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.