Fjord Line innstiller seilinger på grunn av koronaviruset – Etablerer samtidig ekstraordinær forbindelse mellom Kristiansand og Hirtshals

Den eskalerende smittesituasjonen rammer de fleste. Fjord Line har stort fokus på sikkerhet og hygiene om bord, og på grunn av den nåværende situasjonen har vi ytterligere forsterket disse rutinene. Så langt har det ikke blitt rapportert om koronasmitte blant Fjord Lines passasjerer eller besetning.

Norske og danske myndigheter har innført vesentlige tiltak for å begrense smittespredningen. Fjord Line følger til enhver tid til generelle råd og retningslinjer fra nasjonale og lokale myndigheter, og har derfor besluttet å innstille trafikken på noen av våre linjer. Dette gjelder følgende linjer:

• Bergen-Hirtshals: siste avgang søndag 15. mars kl 13.30
  • Stavanger-Hirtshals: siste avgang mandag 16. mars kl 08.30
  • Stavanger-Bergen-Stavanger: ingen avganger etter søndag 15. mars
  • Langesund-Hirtshals: siste avgang søndag 15. mars kl 14.30
  • Sandefjord-Strømstad: ingen ettermiddagsavgang fra og med mandag 16. mars.

NB! Morgenavgangen kl 08.30 fra Sandefjord med retur kl 12.00 fra Strømstad seiles som normalt inntil videre.

Ny ekstraordinær linje

Som en ekstraordinær trafikkforbindelse etablerer Fjord Line i stedet to daglige avganger i hver retning mellom Kristiansand og Hirtshals. Den ruten kommer til å trafikkeres av et av våre skip som normalt trafikkerer Vestlandet og Langesund.

Alle våre passasjerer som er booket inn på en av linjene som nå kanselleres kommer til å få tilbud om å reise på denne linjen i stedet. Alle andre som har behov for transport mellom Norge og Danmark er velkomne om bord til oss.

– Jeg tror alle er forståelsesfulle til grepene vi tar for å begrense smitten av viruset. Jeg innser at dette kan oppfattes som inngripende i folks reise- og ferieplaner, men slik situasjonen er nå og etter råd fra nasjonale myndigheter, vurderer vi dette til å være det riktige å gjøre, sier Rickard Ternblom.

Gratis endring av bestilling

Alle passasjerer som har booket ordinære bilpakker og cruise og der bestillingstidspunkt er i perioden 10.03.20 til 31.05.20, kan reisedato endres gebyrfritt opp til 48 timer før avreise. Denne endringen i reisevilkårene gjelder frem til 31.05.20. Etter dette vil våre ordinære vilkår tre i kraft igjen.

Avbestilling er også mulig, men da til ordinære avbestillingsvilkår knyttet til billettypen.

Vi kontakter alle

Vi vil kontakte alle våre kunder som berøres av dette i kronologisk rekkefølge. Det betyr at alle som skulle reist ut nær tid vil kontaktes først. Dette dreier seg naturlig nok om mange kunder, så det kan hende det tar noe tid før vi får tatt kontakt med alle.

Vi ber fraktkunder om å kontakte sine respektive fraktkontorer.

Forandringene beskrevet ovenfor gjelder fra mandag 16. mars 2020, og i første omgang i 30 dager. Det vil si til 15. april.

Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21%. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig over 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.