Fjerner Northguider i august
Beslutningen om å gjennomføre fjerningen av den havarerte tråleren til august er basert på en totalvurdering, og er tatt av Kystverket – i samråd med Sysselmannen på Svalbard. Det er Sysselmannen som har forvaltningsansvaret for verneområdet og redningstjenesten på øygruppa.
Utfordrende forhold i området
– Bergingsoperasjonen er omfattende, og vil etter planen ta minst fire til fem uker. En vinteroperasjon med kulde, mørke og krevende isforhold kan sette liv og helse i unødig fare. Forholdene på Svalbard vil være langt mer gunstige for en bergingsoperasjon i sommerhalvåret, med mer stabilt vær, bedre lysforhold og betydelig mindre is i området, forklarer Rune Bergstrøm, seniorrådgiver ved beredskapsavdelingen til Kystverket.
– Kystverket er veldig fornøgd med oppfølgingen fra rederiet og støtten fra Kystvakta i denne saken, fortsetter han.
Kystverket har fått en utredning fra NTNU som viser at risikoen for at isen skal flytte på havaristen i løpet av vinteren er liten. Den største risikoen er isflak på opptil én kvadratkilometer som driver fra sør, men erfaringen tilsier at disse isflakene forekommer sjelden, og vil passere lenger fra land.
En del av totalvurderingen er at området er spesielt sårbart for fugle- og dyreliv i vår- og sommersesongen. Sysselmannen på Svalbard har derfor anbefalt at bergingsoperasjonen bør gjennomføres i august.
Reduserer risiko
Tidligere i vinter ble det gjennomført en omfattende tømmeoperasjon, hvor diesel, oljeprodukter, trål, elektronikk med mer ble fjernet fra havaristen. Risikoen for forurensing er dermed tilfredsstillende redusert.
– Siden miljøfaren fra skipet er minimalisert gjennom en vellykket tømmeoperasjon, er hensynet til liv og helse sentralt i vurderingen, sier Bergstrøm.
Denne uken vil det vil også bli gjennomført tiltak for å redusere risikoen ytterligere. KV Svalbard er på vei til Hinlopen for å forberede havaristen til overvintring. Blant annet skal det festes posisjoneringsutstyr på havaristen for å kunne følge med på eventuelle bevegelser, og det skal fjernes ytterligere avfall. Om bord i KV Svalbard er representanter fra Kystverket, rederiet, forsikringsselskapet og bergingsselskapet.
Kystverket fører tilsyn med skipseiers tiltak på havaristen, og samarbeider tett med rederiet som eier båten (Opilio AS), forsikringsselskapet (Gard), bergingsselskap og Sysselmannen på Svalbard om bergingsoperasjonen. Kystverket har gitt pålegg til skipseier om å fjerne havaristen, og sørge for tiltak mot akutt forurensing.
Nøkkelord
Kontakter
Rune Bergstrøm
Seniorrådgiver i Beredskapsavdelingen.
Telefon: 474 62 153
E-post: rune.bergstrom@kystverket.no
Bilder
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Status 2025: Kampen om arealet – sameksistens mellom havvind og skipsfart13.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Det satses på vindkraft til havs i verden. I Norge har regjeringen en strategi om å bli en ledende nasjon innenfor havvind, med en industri som utvikler og bygger vindkraftløsninger i toppklasse.
Status 2025: Næringslivets transportbehov12.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For næringslivet er pålitelig, effektiv og bærekraftig transport avgjørende for å sikre konkurransekraft i en tid der utslippskrav skjerpes og grønne løsninger etterspørres. Likevel møter sjøtransporten fortsatt betydelige barrierer – ikke minst informasjonsmangel, manglende fleksibilitet og lav betalingsvilje for grønne løsninger. For å fremme sjøtransporten som en attraktiv transportform til et konkurransedyktig næringsliv, må både næringen og myndighetene ta grep.
Status 2025: Verdikartlegging av norske hamner etter sikkerheitslova11.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gjennomfører, på oppdrag frå Nærings- og fiskeridepartementet, verdikartlegging av enkelte norske hamner. Dette gjer vi for å gje departementet tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere om det finst skjermingsverdige verdiar med eit særskilt vernebehov i hamnene.
Kystverket avlyser anbudskonkurransen for Kjøllefjord fiskerihavn – nytt arbeid i gang3.7.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Kystverket har besluttet å avlyse konkurransen om utbyggingstiltaket Innseiling Kjøllefjord Fiskerihavn i Lebesby kommune i Finnmark, etter at de mottatte tilbudene lå vesentlig over prosjektets kostnadsramme.
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom