Fjellsport-entusiast fra Bergen kan vinne Friluftslivets Ildsjelpris

Cathrine Horn (30), styreleder i DNT Fjellsport Bergen er blant de tre nominerte i den nasjonale kåringen av årets ildsjel innen friluftsliv.

ENORM RESSURS: Horn beskrives som en enorm ressurs og ambassadør for fjellsporten i Bergen. Foto: Privat

Friluftslivets Ildsjelpris ble etablert i 2013, for å hedre de lokale hverdagsheltene som bidrar til å få flere mennesker med ut i naturen. I år 30-åringen Cathrine Horn nominert, for sitt engasjement for fjellsport i Bergen og Hordaland Turlag.

Horn forteller at nominasjonen kom som en hyggelig overraskelse.

– Jeg ble veldig glad da det etter hvert sank inn. Det er veldig stas å være nominert og jeg er utrolig takknemlig for at det gode arbeidet som gjøres i DNT fjellsport Bergen blir lagt merke til, sier hun.

Inspirerer de unge

Horn ble styreleder i DNT fjellsport Bergen i 2018, og var med å starte opp konseptet Hverdagsturer, som har blitt en viktig sosial møteplass for fjellsportere i Bergen.

– Hun er dyktig på å skaffe nye frivillige og inspirerer ungdommene til å bli med å teste fjellsportaktiviteter. Cathrine er en enorm ressurs og ambassadør for friluftslivet og dugnadsarbeidet i Bergen og Hordaland Turlag, står det i begrunnelsen for nominasjonen.

Friluftsentusiasten er også aktivitetsleder i kajakk, toppturentusiast, klatrer både fjell og is, ivrig fjellskiløper og pulktrekker.

Stemmes frem av folket

Vinneren av Friluftslivets Ildsjelpris kåres gjennom en SMS-avstemning som går fra 20. august – 6. september.

– Formålet med Friluftslivets Ildsjelpris er å hedre kandidater har umerket seg lokalt. Det kan være like aktuelt å gi anerkjennelsen til unge, som viser et ekstraordinært engasjement, som eldre som har befestet dette gjennom et langt liv – eller det kan også være et lag, forening eller et prosjekt, forklarer juryleder Dag Kaas.

Prisen eies og deles ut av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og festivalen «Friluftsliv for alle». Vinneren vil offentliggjøres på Toten fredag 11. september.

Juryen består av: Dag Kaas (leder), fylkesmann Knut Storberget, fylkesordfører Even A. Hagen, avd.dir. i Miljødirektoratet, Berit Lein, stortingsrepresentantene Jan Bøhler, Ingjerd Schou og Arne Nævra, samt programskaper i NRK/TV Trond Berg og Kjell Haugen som representant for ‘Friluftsliv for alle’.

Juryleder Dag Kaas: 918 15 240