Fjella-entusiast Svein Syversen nominert til Friluftslivets Ildsjelpris

I femti år har Svein Syversen (72) drevet formidlingsarbeid fra Fjella-landskapet i Østfold. Nå er han blant tre nominerte til friluftslivets nasjonale ildsjelpris.

SKAPER AKTIVITET: Med sitt sterke friluftsengasjement har Syversen vært en viktig pådriver for å få flere ut i naturen. Foto: Privat

Friluftslivets Ildsjelpris ble etablert i 2013, for å hedre de lokale hverdagsheltene som bidrar til å få flere mennesker med ut i naturen. I år er friluftsmann og forfatter Svein Syversen fra Mysen nominert for sitt flerårige engasjement for friluftslivet i Østfold.

72-åringen forteller at nominasjonen kom som en overraskelse.

– Beskjeden kom både overraskende og fullstendig uventet på meg. Men så ble jeg bare glad. Jeg opplevde der og da at friluftsliv for alle i skogen og i nærmiljøet nå er blitt like anerkjent som å vandre i fjellet. Det er viktig for meg, sier Syversen.

Tegnet Østfolds første turkart

Det startet med at han tegnet Østfolds første turkart i 1969. Siden har friluftsentusiasten drevet langsiktig og frivillig arbeid i det såkalte Fjella-landskapet i Østfold.

Senere har det blitt seks andre turkart og hele fire bøker om Fjella, i tillegg til en rekke foredrag og et tydelig engasjement i lokalmedia.

– Jeg liker å formidle naturens verdier gjennom foredrag, bilder og på sosiale medier, og samtidig skape engasjement for å få mange ut i Østfolds enestående flotte skogslandskap, forteller Syversen.

I 2019 ble han tildelt Eidsberg kommunes kulturpris. Han var også nominert til Østfoldprisen samme år.

Stemmes frem av folket

Vinneren av Friluftslivets Ildsjelpris kåres gjennom en SMS-avstemning som går fra 20.august – 6. september.

– Formålet med Friluftslivets Ildsjelpris er å hedre kandidater har umerket seg lokalt. Det kan være like aktuelt å gi anerkjennelsen til unge, som viser et ekstraordinært engasjement, som eldre som har befestet dette gjennom et langt liv – eller det kan også være et lag, forening eller et prosjekt, forklarer juryleder Dag Kaas.

Prisen eies og deles ut av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og festivalen Friluftsliv for alle. Vinneren vil offentliggjøres på Toten fredag 11. september.

Juryen består av: Dag Kaas (leder), fylkesmann Knut Storberget, fylkesordfører Even A. Hagen, avd.dir. i Miljødirektoratet, Berit Lein, stortingsrepresentantene Jan Bøhler, Ingjerd Schou og Arne Nævra, samt programskaper i NRK/TV Trond Berg og Kjell Haugen som representant for ‘Friluftsliv for alle’.

Juryleder Dag Kaas: 918 15 240