FISKENS DAG: – En hyllest og en viktig påminnelse

Fiskens dag 6. mars er en god mulighet til å minne om helsemyndighetenes kostholdsråd. Samtidig har Norges største dagligvareaktør fylt opp butikkhyllene med fristende nyheter fra havet.

Det er kanskje ikke noe vi tenker på hver gang vi går inn i matbutikken. Men norske helsemyndigheter anbefaler at vi har to til tre fiskemiddager i uken, gjerne også fiskepålegg på brødskiva. Nå gjør REMA 1000 det enda enklere å fylle ukesmenyen med fiskeretter – som faller i smak hos både liten og stor.

– Ettersom vi selger mat til to millioner nordmenn føler REMA 1000 på et stort ansvar. Hos oss skal det være enkelt å velge fiskemåltider til lav pris og høy kvalitet, og det skal falle i smak hos hele familien. Vi stiller oss bak norske helsemyndigheters kostholdsråd og, sier prosjektleder helse og ernæring i REMA 1000 Ingvill Måkestad Bovim.

Uheldig utvikling

I 2021 var fiskeforbruket lavere enn i 2015, viser en rapport fra Helsedirektoratet. Nedgangen er en uheldig utvikling for norsk kost.

Hos REMA 1000 solgte man i 2022 13800 tonn fisk. Måkestad Bovim håper og tror at enda flere vil legge fiskeprodukter i handlevognene i 2023. Dette ved hjelp av tiltak med nye produkter for å få folk til å spise mer mat fra havet.

– Fiskens dag 6. mars er ikke bare en hyllest til den viktige næringskilden fra havet, men også en god påminnelse om at vi alle bør ha fisk på tallerkenen flere ganger i uken. Det er viktig både for folkehelsen og i et bærekraftperspektiv, sier Måkestad Bovim.

Laks, torsk og sei

Blant nykommerne i butikkhyllene hos REMA 1000 denne våren finner man blant annet tre nye produkter fra Fiskeriet, som er REMA 1000s egen serie med fisk og sjømat. Her kan man nå velge mellom variantene, Tomatsaus og Torsk, Kremet Løksaus og Sei og Sandefjordsmør og Laks. Noe for enhver smak der altså.

I REMA 1000 sin egen R-serie, med god kvalitet til lavere pris, finner du også et splitter nytt fiskeprodukt som er en sikker vinner blant både store og små – nemlig fiskegrateng.

– Kundene ønsker seg smakfulle fiskeretter som er enkle å tilberede i en travel hverdag, og vi har også flere naturelle R-produkter som er ferdig renset og skjært i porsjoner, som gjør det enkelt for forbruker å lage gode fiskeretter, sier Måkestad Bovim.

Fisk på skiva

Men fisk hører ikke bare hjemme på middagstallerkenen. Ifølge norske helsemyndigheter tilsvarer seks påleggsporsjoner med fisk omtrent én middagsporsjon.

– Hos oss er det også lett å finne næringsrikt fiskepålegg både til frokost, matboks og kveldsmat, sier Måkestad Bovim.

King Oscar grovrevet makrell i chili er blant nykommerne i butikkhyllene hos REMA 1000 denne våren. Og dette er en ny smak som muligens kan få flere til å velge fisk som pålegg.