Fiskebåt sterkt kritisk til nye vindkraftanlegg i høringssvar

Problemet er blant annet at det legges opp til å etablere vindkraftanlegg tett inntil viktige gyte- og fiskeområder flere steder.
- Dette er fiskefelt som fiskere har benyttet gjennom århundrer. I tillegg vil flere viktige gyteområder og andre sårbare områder bli rammet av etablering av vindkraft i disse områdene, sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt.
Mangelfullt arbeid
Når stortinget utarbeidet lovteksten til Havenergiloven, ble det lagt avgjørende vekt på at en satsing på havenergi, skulle la seg forene med god sameksistens med fiskeriinteressene langs kysten.
- Stortinget sa helt tydelig at hensynet til fiskeriene og det marine miljøet og andre næringer skulle ivearetas. Vi kan ikke se at det er tilfelle her, og forventer at vårt syn blir hørt, sier Jacobsen.
Merknad fra Energi- og miljøkomiteen
Dette er ytterligere understreket ved at stortingets energi- og miljøkomite hadde følgende merknad i sin innstilling;
«Komiteen peker på at det største konfliktpotensialet sannsynligvis retter seg mot fiskeriinteresser. Komiteen mener at det er avgjørende at en satsing på havenergi lar seg forene med god sameksistens med fiskeriinteressene langs kysten. Etablering av vindkraftproduksjon til havs eller bølgekraftanlegg kan påvirke fisket negativt dersom installasjonene blir plassert i fiskeriområder.»
Biologiske konsekvenser
I høringsnotatet viser Fiskebåt også til at det er lite kunnskap om de biologiske konsekvensene av vindkraftanlegg på havet, og hvilke følger slike etableringer gir.
- Det er forsket lite på dette, blant annet hvordan støy kan påvirke fisken. Her trengs det mer kunnskap om hvordan disse anleggene virker inn på helheten i økosystemene. Før en starter omfattende utbygginger i allerede sårbare områder, er det helt avgjørende at vi får mer kunnskap om hvilke biologiske konsekvenser vindkraft kan få for fiskeriene. Her bør vi være føre-var, sier Jacobsen.
Miljøparadoks
I høringsbrevet viser Fiskebåt også til at fisk er den mest miljøvennlige kilden til protein som menneskemat. Verdens befolkning er økende, noe som innebærer at behovet for mat også vil øke. I et miljøperspektiv er det derfor store fordeler med at fisk i større grad benyttes som næringskilde for mennesker. Fisk som protein har et langt lavere klimaavtrykk hvis man sammenligner med andre kilder til protein som menneskemat. Dette må en ta hensyn til, når en planlegger etablering av vindkraftanlegg til havs. I motsatt fall vil etablering av vindkraftanlegg, som i utgangspunktet vil være et godt miljøtiltak, ha motsatt effekt ved at man ødelegger de viktigste områdene hvor naturen produserer og fiskeflåten fangster på den mest miljøvennlige menneskematen.
Kan føre til økt skipstrafikk
Fiskebåt viser i høringsnotatet også til at etablering av vindkraftanlegg kan føre til endrede farleder og økt skipstrafikk gjennom viktige fiskeområder, noe som kan føre til økt risiko for sammenstøt mellom fiskefartøy og øvrig skipstrafikk.
Fiskebåt påpeker også at etablering av vindkraftanlegg ved fiskefelt vil utgjøre en økt risiko for at fiskefartøy kan drifte inn i vindkraftanlegget, ved for eksempel brann eller motorstans om bord i fiskefartøyet.
Her kan du lese hele høringsuttalelsen fra Fiskebåt.
Les også;
Etterlyser samla plan for havområda
Fiskebåt sier NEI til havvindanlegget Hywind Tampen inntil innspill om plassering av anlegget er hensyntattassering-av-anlegget-er-hensyntatt
Kontakter
Espen JacobsenAvdelingsleder
Tel:+47 906 66 768espen@fiskebat.noBilder
Om Fiskebåt
Fiskebåt - havfiskeflåtens organisasjon, jobber for en miljøvennlig og lønnsom fiskeflåte, som leverer sunn mat fra bærekraftige bestander i verdens reneste havområder.
Følg pressemeldinger fra Fiskebåt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fiskebåt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fiskebåt
Statsbudsjettet: Skuffet over at regjeringen viderefører konkurransevridende avgiftspolitikk15.10.2025 11:36:21 CEST | Pressemelding
- Det er positivt at regjeringen øker bidraget til kompensasjonsordningen for fiskeflåten, men det er kun fritak for CO2-avgift som vil gi likeverdige konkurransevilkår med landene rundt oss. For store deler av fiskeflåten finnes det ikke alternativt drivstoff til diesel, og høye særnorske avgifter er ikke veien å gå for å få ned utslippene fra fiskeflåten, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.
- Vitenskapelig grunnlag for å fravike forskernes kvoteråd for makrell6.10.2025 09:41:35 CEST | Pressemelding
Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike havforskernes råd for hvor stor makrellkvoten for 2026 bør bli. Forskerne anbefaler en kvote på 174 357 tonn, en nedgang på 70 prosent sammenlignet med kvoterådet de ga for 2025.
Fiskeri blir devaluert i ny havvindutredning3.10.2025 13:21:42 CEST | Pressemelding
Fiskebåt advarer mot store konsekvenser for norsk fiskerinæring i kampen om havarealene. -Det er flere svakheter med utredningen som gjør at Fiskebåt blir bekymret, sier rådgiver Hanna Bauge i Fiskebåt.
- Loddefisket i Barentshavet må lukkes4.9.2025 10:47:00 CEST | Pressemelding
- Det er et påtrengene behov for å lukke fisket etter lodde i Barentshavet. Fartøy og rederi trenger større forutsigbarhet og må kunne forsvare investeringer. I tillegg er det behov for et reguleringsopplegg som legger opp til et mer miljø -og klimavennlig driftsopplegg. Det sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt.
- Klok beslutning av regjeringen21.7.2025 10:22:33 CEST | Pressemelding
-Finansdepartementets utsettelse av endringer i avgiftsregelverket for CO2 er en klok beslutning. Den er til det beste for Norge og for miljøet, og vil føre til økt verdiskapning, økt beredskap og ikke minst reduserte CO2-utslipp, sier Audun Maråk i Fiskebåt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom