Fiskebåt ønsker klimaavtale om utslippskutt
- Fiskebåt vil invitere myndighetene til å inngå en klimaavtale der fiskeflåten forplikter seg til å redusere utslippene av klimagasser. Fiskebåt er opptatt av at den norske fiskeflåten tar sin del av ansvaret for nødvendige utslippskutt, sier Jonny Berfjord, styreleder i Fiskebåt.
Raskere endringer
I den sjette og siste rapporten til FNs klimapanel forsterkes advarslene mot menneskeskapt global oppvarming. Klimaendringene går raskere, blir mer intense, og noen av trendene er allerede irreversible. Rapporten sier at hvis vi ikke setter i gang umiddelbare utslippskutt vil en begrensning av oppvarmingen til 1,5 eller til og med 2 grader være utenfor rekkevidde.
- Dette kan få alvorlige konsekvenser for livet på jorden og i havet. Det haster derfor med å iverksette tiltak, og alle bidrag er viktige. Fiskerne er selv utsatt for virkningene av klimakrisen ved at endringer i havtemperaturen fører til endret atferd hos arter vi fisker på, fortsetter han.
Bærekraftige fiskeressurser
Fiskebåt vil gjennomføre utslippskuttene samtidig som vi fortsatt utnytter bærekraftige fiskeressurser. Villfisk fra havet er det mest klimavennlige animalske proteinet du kan spise, og det er verken fra et klima- eller ernæringsmessig ståsted ønskelig at dette erstattes av andre proteinkilder.
- Det er heller ikke akseptabelt at norske fiskekvoter blir overtatt av utenlandske fartøyer med langt høyere klimagassutslipp enn norske fiskefartøyer, påpeker Berfjord.
I det korte tidsperspektivet frem til 2030 vil det finnes få reelle alternativer til fossilt drivstoff eller biodrivstoff som energibærer i fiskeflåten. I et lengre perspektiv kan nullutslippsalternativer som for eksempel metanol, ammoniakk og hydrogen bli aktuelle. Når dette skjer, vil det likevel ta tid å innføre disse i fiskeflåten. I stor grad kan nye energibærere og mer energieffektive løsninger kun tas i bruk på nybygg.
- Fornying vil være en forutsetning for å lykkes med et grønt skifte i fiskeflåten, og det er viktig at lønnsomheten og fornyingsevnen fortsatt er til stede i flåten. Det må heller ikke skapes usikkerhet rundt sentrale rammebetingelser, som kvotefordelingen om fiskeflåten skal lykkes med det grønne skiftet, sier Jonny Berfjord.
Forutsigbare rammebetingelser
Han understreker at politikerne har et særskilt ansvar for å sikre forutsigbarhet rundt rammebetingelsene.
En liten del av klimagassreduksjonene kan nås gjennom et mer energieffektivt fiske, herunder gjennom hybridisering. En stor del av utslippsreduksjonene må på kort sikt nås ved å ta i bruk bærekraftig biogass og biodiesel. Fiskebåt vil samtidig arbeide for at utslipp relatert til frakt av fisk til markedet reduseres til et minimum, og at utslitt fiskeredskap resirkuleres. Utnyttelse av alt fiskeråstoffet er også en viktig del av klimastrategien. Det er i tillegg nødvendig å ha et sterkt klimafokus i utformingen av fiskeripolitikken.
CO2-fond
- Som en del av avtalen må myndighetene forplikte seg til at CO2-avgiften for fiskeflåten øremerkes et CO2-fond som kan støtte utslippsreduserende tiltak, herunder subsidiere bruk av biodrivstoff i fiskeflåten, konstaterer Berfjord.
Berfjord understreker at det er viktig at myndighetene prioriterer å få på plass pålitelig utslippsstatistikk for klimagasser i maritim sektor, slik at næringene har noe konkret å måle seg mot.
Kontakter
Jonny BerfjordStyreleder i Fiskebåt
Tel:+47 917 41 989jonny@bnord.noAudun MaråkAdm.dir.
Mobil: + 47 900 77 470
Bilder
Om Fiskebåt
Fiskebåt - havfiskeflåtens organisasjon, jobber for en miljøvennlig og lønnsom fiskeflåte, som leverer sunn mat fra bærekraftige bestander i verdens reneste havområder.
Følg pressemeldinger fra Fiskebåt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fiskebåt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fiskebåt
Statsbudsjettet: Skuffet over at regjeringen viderefører konkurransevridende avgiftspolitikk15.10.2025 11:36:21 CEST | Pressemelding
- Det er positivt at regjeringen øker bidraget til kompensasjonsordningen for fiskeflåten, men det er kun fritak for CO2-avgift som vil gi likeverdige konkurransevilkår med landene rundt oss. For store deler av fiskeflåten finnes det ikke alternativt drivstoff til diesel, og høye særnorske avgifter er ikke veien å gå for å få ned utslippene fra fiskeflåten, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.
- Vitenskapelig grunnlag for å fravike forskernes kvoteråd for makrell6.10.2025 09:41:35 CEST | Pressemelding
Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike havforskernes råd for hvor stor makrellkvoten for 2026 bør bli. Forskerne anbefaler en kvote på 174 357 tonn, en nedgang på 70 prosent sammenlignet med kvoterådet de ga for 2025.
Fiskeri blir devaluert i ny havvindutredning3.10.2025 13:21:42 CEST | Pressemelding
Fiskebåt advarer mot store konsekvenser for norsk fiskerinæring i kampen om havarealene. -Det er flere svakheter med utredningen som gjør at Fiskebåt blir bekymret, sier rådgiver Hanna Bauge i Fiskebåt.
- Loddefisket i Barentshavet må lukkes4.9.2025 10:47:00 CEST | Pressemelding
- Det er et påtrengene behov for å lukke fisket etter lodde i Barentshavet. Fartøy og rederi trenger større forutsigbarhet og må kunne forsvare investeringer. I tillegg er det behov for et reguleringsopplegg som legger opp til et mer miljø -og klimavennlig driftsopplegg. Det sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt.
- Klok beslutning av regjeringen21.7.2025 10:22:33 CEST | Pressemelding
-Finansdepartementets utsettelse av endringer i avgiftsregelverket for CO2 er en klok beslutning. Den er til det beste for Norge og for miljøet, og vil føre til økt verdiskapning, økt beredskap og ikke minst reduserte CO2-utslipp, sier Audun Maråk i Fiskebåt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom