Fiskebåt ønsker å ivareta fiskeriene ved Svalbard

Miljødirektoratet foreslår forbud mot isbryting i Svalbards territorialfarvann. Dette kan skape problemer for rekefisket, mener Fiskebåt.

Arctic Swan på rekefiske ved Svalbard. Foto: Norges sjømatråd.

Det er i forbindelse med en høring om endringer av Svalbardmiljøloven og tilhørende forskrifter at Miljødirektoratet forslår et forbud mot isbryting.

Forskriften gjelder i utgangspunktet i hele Svalbards territorialfarvann, inkludert viktige rekefelt. Rekefelt på Isfjorden, Forlandssundet, Kongsfjord/Krossfjord og Hinlopen er alle innenfor territorialfarvannet.

- Normalt vil reketrålere ikke fiske på felt med fast is, og heller ikke forsere tykk is. Forbudet vil likevel gjøre det umulig å drive rekefiske på feltene fra november/desember og til et godt stykke utpå våren, siden forbudet også gjelder «is som er i ferd med å legge seg». Forbudet kan dermed få konsekvenser for norsk rekenæring både på sjø og på land, sier Tor Are Vaskinn, avdelingsleder i Fiskebåt.

Forslaget er som følger:

Det er forbudt med bryting av fastis og is som er i ferd med å legge seg. Med fastis menes sammenhengende landfast sjøis.

Forbudet gjelder ikke motorferdsel a) for å holde farleden inn til havnene i Longyearbyen og Barentsburg åpen b) for å sikre forsyninger til Ny-Ålesund c) for Kystvaktas utføring av nødvendige oppgaver der disse ikke kan løses på annen måte.

Ifølge Vaskinn er rekefisket ved Svalbard en viktig aktivitet også i forhold til norsk tilstedeværelse og suverenitet over øygruppen.

- Rekefisket er store deler av året, eneste norske økonomiske aktivitet i farvannet rundt Svalbard. Vi mener derfor at forbudet mot isbryting må tas ut av forslaget til lovendringer, sier Vaskinn.

Arctic Swan på rekefiske ved Svalbard. Foto: Norges sjømatråd.

Kraftfullt initiativ mot trakassering18.10.2021 14:59:10 CEST | Pressemelding

- Det har den siste tiden vært flere saker hvor unge kvinner står frem med historier om trakassering om bord i fiskefartøy. Vi har alle et ansvar for å bekjempe trakassering i fiskerinæringen. Skal vi lykkes med det må rederiene stille tydelige krav til alle ansatte, og kravene må følges opp. Målet må være å bygge en kultur og rutiner hvor alle ansatte behandles med respekt og likeverd, sier styreleder Jonny Berfjord og adm.dir. Audun Maråk i Fiskebåt.

Ønsker Bjørnar Skjæran velkommen som fiskeri- og havminister14.10.2021 12:12:38 CEST | Pressemelding

- Bjørnar Skjæran er godt plantet på kysten og kjenner næringen godt. Arbeiderpartiet har stått fadder for fiskeripolitikken, når vi ser bort fra Kvotemeldingen. Med sin bakgrunn og sin posisjon som nestleder i Arbeiderpartiet håper vi han får gjennomslag i regjeringen for å sette fiskeriinteressene først ved eventuelle konflikter mellom fiskeriene og nye næringer, sier adm.dir. Audun Maråk i Fiskebåt.