Fire personer druknet i april

Tre menn og en kvinne omkom i drukningsulykker i april. Så langt i år har 21 personer druknet i Norge, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Det er tre flere enn på samme tid i fjor.
Illustrasjonsbilde kuldesjokk: Hvis du faller ut i kaldt vann, reagerer kroppen med å hyperventilere. Da er det viktig å beholde roen og få kontroll over pusten.

To av drukningsulykkene i april skjedde fra fritidsbåt. I Tvedestrand kommune ble en mann i 70-årene ble funnet omkommet i nærheten av en båt. En mann i 70-årene druknet da han falt ut av en båt under en fisketur ved Bildøy i Øygarden kommune.

I tillegg er to drukningsulykker er registrert som fall fra land i april-statistikken.  I Arna i Bergen ble en mann i 50-årene funnet i sjøen av forbipasserende, mens en kvinne i 30-årene ble funnet omkommet utenfor Hovedøya i Oslo. Hendelsesforløp er ikke kjent.

Flest ulykker fra båt

Så langt i 2022 har åtte personer druknet fra fritidsbåt, mens fire personer har omkommet fra yrkesfartøy. Ni drukningsulykker har skjedd etter fall fra land.

19 av de 21 som hadde druknet ved utgangen av april var menn, og 80 prosent var fra 40 år og oppover. Ingen barn har omkommet i drukningsulykker så langt i år.

Det har vært fem drukningsulykker i Vestland fylke så langt i år, mens fire personer har druknet i både Nordland og Agder. Tre fylker har ikke hatt drukningsulykker så langt i år: Møre og Romsdal, Innlandet samt Vestfold og Telemark.

Se detaljert drukningsstatistikk for april og 2022 på rs.no/drukning.

Merk at statistikken kan endres ved nye opplysninger om enkelthendelser.

Vår i lufta, men vinter i vannet

Sjø- og vanntemperaturen er fremdeles under ti grader de fleste stedene i landet. Faller du ut i kaldt vann, reagerer kroppen med kuldesjokk. Da er det lett å få panikk og puste vann ned i lungene.

– Pass på deg selv og andre rundt sjø og vann. Skulle du likevel være uheldig å falle i vannet, er det viktig at du beholder roen, flyter på ryggen og får kontroll over pusten. Så kan du finne ut hvordan du kan berge deg selv eller få hjelp, sier Tanja Krangnes, som er fagsjef for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

Les mer om kuldesjokk i kaldt vann her

Kuldesjokk i kaldt vann

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.