Fire nye artister klare for Melodi Grand Prix

Blir det Raylee, Maria Solheim, Ketil Stokkan eller Daniel Owen som vinner en finalebillett lørdag 23. januar?
Maria Solheim, Ketil Stokkan, Daniel Owen og Raylee. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

NRK har gleden av å presentere de neste artistene som skal konkurrere i lørdagens delfinale. Vinneren av den første delfinalen lørdag 16. januar ble Blåsemafian feat. Hazel.

Artistene i delfinale 2 lørdag 23. januar

De fire låtene er nå tilgjengelig i alle strømmetjenester.

Hvis du vil se dette innholdet fra gfx.nrk.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Daniel Owen: «Psycho»

Tekst og melodi: Daniel Elmrhari, Paria Ahmadzade, Marius Hongve, Henrik Høven, Patrick Brizard, Jørgen Troøyen, Leif Inge Fosen og Marcus Nilsen Ulstad

Den 21 år gamle artisten Daniel Johansen Elmrhari er født og oppvokst på Ellingsrud i Oslo. Han fattet i tidlig alder stor interesse for dans, og litt senere kom interessen for sang.

Mange husker kanskje Daniel som 11-åringen som vant Norske Talenter på TV2. Siden da har han opptrådt på store og små scener rundt om i landet. Å få lov til å ta VG-lista med storm på Rådhusplassen i Oslo i 11-12-årsalderen er noe som neppe går i glemmeboka for den unge artisten.

I 2015 ga han ut sin første låt og nå satser Daniel Owen for fullt på å kombinere studier med en karriere innen musikk og R&B-sjangeren som ligger hans hjerte aller nærmest.

Raylee: «Hero»

Tekst og melodi: Andreas Stone Johansson, Anderz Wrethov, Laurell Barker, Thomas Stengaard og Frazer Mac

Raylee Charlotte Kristiansen (23) fra Tromøya utenfor Arendal gjorde stor suksess med låta “Wild” under MGP 2020 der hun kom til finalen i Trondheim. Låta er strømmet over 6 millioner ganger på Spotify og hun høstet mange godord fra MGP- og Eurovision-fans også utenfor Norge.

Raylee ga ut sin første plate allerede som 11-åring. Da var hun kjent som barnestjernen «Lotta». I 2008 spilte hun hovedrollen i musikalen «Annie».

De siste årene har Raylee etablert seg som voksen artist, og har gitt ut flere låter. Nå senest i høst slapp hun låten «Unspoken». Året 2020 hadde hun en rekke store opptredener på blant annet Allsang på grensen på TV2 og Palmesus Classics livestream på VG, etterfulgt av en egen juleturné.

Raylee har vært med i Stjernekamp på NRK i 2014, og i 2015 deltok hun i Melodi Grand Prix med låten «Louder». I 2016 danset hun seg til en tredjeplass i Skal vi danse på TV 2.

Alle som fulgte MGP i fjor forsto at dette er en artist som både har talent for sang og dans.

Ketil Stokkan: «My life is OK»

Tekst og melodi: Ketil Stokkan

Ketil Stokkan (64) er født og oppvokst i Harstad, og bor Ketil i Nordkjosbotn. Han jobber som lærer i grunnskolen og samtidig som han spiller mange konserter hvert år.

Han har vært med i MGP tre ganger tidligere, første gang i 1983 med «Samme charmeur» som han kom på andre plass med. 1986 vant Ketil Stokkan den norske finalen i Melodi Grand Prix med udødelige «Romeo», og fikk med den en 12. plass i den internasjonale finalen. I 1990 vant han igjen den norske finalen med Brandenburger Tor.

Stokkan begynte sin musikalske karriere i ulike band allerede på ungdomsskolen. I 1977 ble han medlem av ZOO fra Stokmarknes, og gav med dem ut 6 album, hvorav 2 av disse ble belønnet med gullplatetrofeer. De mest kjente låtene fra perioden med ZOO er «Evig Ung» og «Vent, ikkje legg på».

Deretter fulgte en periode med ulike dansebandprosjekt og soloplater.

Stokkan har gitt ut fire album og flere enkeltlåter/singler i perioden 2011 –2017. Det siste albumet, «Nu kjør vi», ble spilt inn live i Trondheim i 2017. Nå venter både Ketil og bandet hans, «Funky Ducks», på at pandemien skal slippe taket, og at konsertmarkedet åpner igjen, men først er det MGP for fjerde gang.

Maria Solheim: «Nordlyset»

Tekst og melodi: Andreas Gjone, Camilla North, Elsbeth Rehder, Torgeir Ryssevik og Maria Solheim

Maria Solheim (38) vokste opp i Øksnes, en liten fiskerikommune i Nordland, men bor nå i Svelvik.

Maria fikk platekontrakt som 17-åring og flyttet til Oslo etter endt skolegang. Debutplaten «Barefoot» kom i 2001, til svært gode kritikker fra et samlet pressekorps.

Både Marias andre og tredje plate fikk spellemannsnominasjoner, og ved sin fjerde utgivelse i 2006 hadde hun turnert, gitt ut musikk og spilt konserter rundt om i Asia, USA og Europa. Maria har sunget i både dåp og konfirmasjon til prinsesse Ingrid Alexandra og i 2008 deltok Solheim på Kronprinsesse Mette Marits salmeplate «Sorgen og gleden». I 2009 gav hun ut singelen «Rom For Alle» som solgte til platina og lå flere uker på VG-listens førsteplass for solgte singler. I

2013 og 2019 mottok Maria Statens ettårige kunstnerstipend for sin låtskriving. Solheim inngikk et samarbeid med NRK Super i 2012, og skrev flere sanger for barnekanalen. Samarbeidet førte til et fast samarbeid med tidligere NRK Super profil Silje Sirnes Winje. Duoen mottok i 2020 Spellemannspris for sin andre utgivelse «Bråkebøttebaluba».

I 2019 var hun låtskriver og artist på EP-en «Blåtoner», et samarbeid med artistene Ole Børud og Lewi Bergrud. Maria Solheim jobber for øyeblikket med sitt syvende soloalbum med forventet utgivelse i 2021.

Forhåndskvalifisert artist

I delfinalen på lørdag 23. januar får vi også se forhåndskvalifiserte Stavangerkameratene opptre med sin låt. Deres låt slippes fredag 22. januar.

Stavangerkameratene: «Barndomsgater»

Tekst/melodi: Tommy Fredvang, Lars Horn Lavik, Robin Sharma og Glenn Lyse

De fire artistene som utgjør Stavangerkameratene har i tillegg til utgivelser og konserter blitt kjent for et stort publikum via TV. Kjartan Salvesen vant Idol i 2004, Tommy Fredvang er bl.a. kjent fra X- Factor i 2009, Stjernekamp i 2015 og suksessen «Vi elsker ABBA», Glenn Lyse vant Idol i 2007 og Ole Alexander Mæland har bakgrunn som vokalist i Elle Melle og deltok i The Voice i 2012.

Fire år etter sin debut har gutta i Stavangerkameratene nå to album bak seg, over 50 millioner strømminger på Spotify, over 6 millioner visninger på YouTube, flere gull- og platinatrofeer og en rekke norgesturnéer. De regnes i dag som en av Norges mest populære liveband.

Daniel Owen, Raylee, Maria Solheim og Ketil Stokkan Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
Ketil Stokkan Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
Ketil Stokkan Foto: Julia Marie Naglestad/NRK