Fire av ti med oppussingsplaner i Oslo

Hvert år pusser nordmenn opp for rundt 100 milliarder kroner, og våren er høysesong for oppussingsprosjekter. Men det er ikke bare maling og takstein som koster. Årlig ender tusenvis av prosjekter i kostbare konflikter, og mange er usikre på hvordan lage gode avtaler og holde styr på tid og kostnader.

Oslofolk er også mer bekymret enn landsgjennomsnittet for om de vil finne seriøse og dyktige håndverkere viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons analyse på vegne av jobbformidleren Luado. 36 prosent sier at er bekymret for om de klarer å holde styr på tid og kostnader når de skal pusse opp, landsgjennomsnittet ligger på 28 prosent.

— I Oslo er det mange små og store håndverksfirma å velge mellom og folk i Oslo bruker i større grad anbudstjeneste for å finne håndverkere enn i resten av landet. Vi kjenner ikke den lokale håndverksbedriften i like stor grad som i resten av landet og det kan gjøre oss mer utrygge, sier Jarle Naustvik, daglig leder og gründer av Luado

Nå lanserer selskapet Luado Prosjekt, en ny anbudstjeneste som kun tilbyr seriøse håndverkere og hvor all dokumentasjon og avtaler løses i tjenesten. Luado har siden 2016 formidlet småjobber via en anbudstjeneste som sikrer at alt skjer hvitt, forsvarlig og forsikret. Bare i 2021 formidlet selskapet fiksere til 25.000 småjobber i hus, hage og hjem.

— Vår ambisjon er å gjøre det trygt å finne gode håndverkere. Ingen skal måtte være usikre på hvor mye en jobb skal koste eller stå i lange konflikter på grunn av uklare avtaler, sier Naustvik.

Vil useriøse avtaler til livs

Seks av ti Oslofolk svarer at det er sannsynlig at de ville benyttet en anbudstjeneste som kun tilbyr seriøse håndverkere og ivaretar forsikring og dokumentasjon i tjenesten.

— Folk er lei av at oppussingsprosjekter ender med krangel og dårlig arbeid. Løsningen er å invitere inn de seriøse håndverkerne på en digital markedsplass som gjør mye av jobben med formaliteter og planlegging for kundene, sier Naustvik.

Manglende forsikring og utydelige avtaler øker nemlig sjansen for konflikt. Ferske tall fra Forbrukerrådet viser at 1737 henvendelser i 2021 dreide seg om håndverkstjenester. Forbrukertilsynet fikk 566 slike saker til mekling i 2021.

— Vi har designet en tjeneste som tar seg av alle formaliteter. Avtalemaler, forsikring og sikker lagring av dokumentasjon som en integrert del av tjenesten. Det gir trygghet til håndverkere som tilbyr sine tjenester og kunder som trenger hjelp til å lykkes med sitt drømmeprosjekt. Vi matcher også kunder med relevante håndverkere, slik at man slipper å vurdere aktører som ikke er aktuelle, sier Naustvik.

Alle håndverkerne på plattformen har kvalifikasjonene i orden og er forhåndskontrollert opp mot offentlige registre.

IKEA, Maxbo og Storebrand med på satsningen

Luado Prosjekt lanseres 28. mars på Østlandet og Luado har med seg Maxbo, Ikea, Boligmappa og Storebrand som samarbeidspartnere. Prosjektet er også støttet finansielt av Innovasjon Norge.

Oslofolks oppussingsplaner:

• 44 prosent planlegger å pusse opp noe i Oslo i 2022 - og det er soverommet (11%), stua (11%) og hagen (9%) som står for tur for de fleste.
  • 36 prosent er bekymret for om de vil finne seriøse og dyktige håndverkere, 27 prosent om de klarer å holde styr på tid og kostnader og 21 prosent er usikre på om håndverkeren har nødvendige kvalifikasjoner.
  • Fire av ti (39 %) svarer at de vil bruke en anbudstjeneste for å få tilbud fra flere aktører i dag.
  • Seks av ti svarer at de ville brukt en anbudstjeneste som garanterte for seriøse håndverkere og hvor dokumentasjon og forsikring er ivaretatt i tjenesten

Omnibus gjennomført av Respons Analyse på vegne av Luado i februar 2022 med 1003 respondenter.

For mer informasjon:

Jarle Naustvik, Daglig leder og gründer av Luado +47 957 79 112

Kristine Meek, kommunikasjonsrådgiver for Luado+47 918 85 405

Om Luado

Luado
C. J. Hambros plass 2 C

919 22 833https://prosjekt.luado.no/

Luado ble etablert i 2016 og utvikler og drifter i dag markedsplassene LUADO Småjobb og LUADO Prosjekt - selskapets helt nye anbuds- og oppussingsløsning.

Vår visjon er å gi folk flest en enklere hverdag.

Vi kombinerer smart bruk av teknologi med et nordisk verdigrunnlag og tilbyr relevante tjenester folk har bruk for, på en enkel og ansvarlig måte.