MyHeritage

Finske kirkebøker søkbare på nett for første gang

MyHeritage har publisert over 33 millioner indekserte finske primærkilder på nett. Det er godt nytt for norske slektsforskere med grenseslekt.

Dokumentene inkluderer kirkebøker (rippikirjat) og før-konfirmasjonsbøker (lastenkirjat) fra 1657 til 1915. MyHeritage er de første som har indeksert disse kildene, og de er kun tilgjengelige og søkbare på MyHeritage.

Svært mange nordmenn, spesielt i Finnmark og i Hedmarkstraktene, har finsk blod i årene. Inntil nå har slektsforskning over av grensen til Finland vært en utfordring, da dokumentene ikke var indeksert. At hver linje i disse kildene nå er søkbare på nett, vil gjøre det enklere for nordmenn med finske aner å finne ut mer om sine forfedre og slektninger.

Unik genealogisk verdi
Datasamlingen holder svært høy kvalitet og gir et unikt innblikk i finsk historie. I likhet med de norske kirkebøkene, inkluderer rippikirjat navn på alle medlemmer av en husholdning, med familiebånd tydelig indikert. De mest nylige rippikirjat lister også fødselsdato og fødested, dato for giftermål,dødsfall og eventuelle flyttinger (både fra og til). I disse dataene er det også inkludert notater om selve personen – alt fra en persons rykte, helsetilstand og fysiske skavanker er sirlig notert i bøkene.

–Dette er den viktigste samlingen av finske historiske dokumenter som noensinne har blitt publisert på nett, sier innholdssjef i MyHeritage, Russ Wilding.

–Kildene er indeksert i sin helhet, og vi er stolte over at vi kan gjøre dem tilgjengelige til millioner av brukere over hele verden. Alle som har finske forfedre vil kunne finne dem i disse kildene og utvide slektstrærne sine med flere gerasjoner. Det kan lede til fascinerende oppdagelser i slektshistorien, sier Wilding.

Ved å publisere de finske kirkebøkene og før-konfirmasjonsbøkene, styrker MyHeritage sin posisjon som den ledende verktøyet for slektsforskning på nett i Norden. MyHeritage har flere millioner registrerte brukere i Norden og flere hundre millioner historiske dokumenter fra Norge, Sverige, Danmark og Finland. MyHeritage var det første selskapet som publiserte de svenske husforhørslengdene, tett etterfulgt av flere danske folketellinger. MyHeritage er dedikerte til å digitalisere historiske dokumenter og gjøre dem tilgjengelig på nett, slik at enda flere kan finne ut mer om sin egen slekt.

Det er gratis å søke i de finske kirke- og før-konfirmasjonsbøkene. Det kreves et abonnement for å se dokumenter og Record Matches.

For mer informasjon, kontakt

Aaron Godfrey, markedssjef for MyHeritage
+1-347-5427902 / aaron@myheritage.com

Om MyHeritage
MyHeritage er den raskest voksende nettløsningen for å oppdage, dele og bevare slektshistorie. Som teknologiorienterte ledere og innovatører transformerer MyHeritage slektsforskning til en aktivitet som er givende og lett tilgjengelig for folk flest. Det globale brukersamfunnet har tilgang til en enorm database med historiske data og dokumentasjon, data fra slektstrær som er utformet av andre brukere i land over hele verden samt banebrytende søk- og matching-teknologier. Millioner av familier over hele verden bruker MyHeritage for å skaffe seg kunnskap om sin egen slekt, dele informasjon med andre i familien og sikre kunnskap for kommende generasjoner. MyHeritage er tilgjengelig på 42 ulike språk. www.myheritage.no

Om MyHeritage

MyHeritage
2975 Executive Parkway
Utah 84043, USA

+1-888-377-0588http://www.myheritage.no
MyHeritage ble grunnlagt av en gruppe mennesker med en ekte lidenskap for slektsforskning og et godt tak på internetteknologi. Vår visjon har vært å gjøre det enklere for folk rundt om i verden å benytte seg av internett til å finne slekten sin og for å forsterke kontakten med familie og venner.

Følg saker fra MyHeritage

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MyHeritage på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MyHeritage