Videocation

FINN.no investerer i Videocation AS

Skal bli ledende på det norske digitale opplæringsmarkedet.
– Kontinuerlig læring og kompetanseutvikling er viktigere enn noensinne, på tvers av alle bransjer, sier Marius Olsen,  adm. direktør i Videocation AS.
– Kontinuerlig læring og kompetanseutvikling er viktigere enn noensinne, på tvers av alle bransjer, sier Marius Olsen, adm. direktør i Videocation AS.

Oslo, 2. juni 2020 – FINN.no, som er eid av Schibsted ASA, går nå inn på eiersiden i det norske selskapet Videocation AS. De digitale arbeidsplattformene som Teams, Zoom, Google Hangout m.fl. og video som lærings- og kommunikasjonskanal har fått en eksplosiv vekst gjennom Covid-19 og Corona-krisen. Videocation AS er et norsk internettselskap, og skal utfordre de globale teknologiaktørene ved å bli ledende på digital opplæring i Norge. Selskapet er en heldigital læringsplattform som utvikler, kvalitetssikrer og publiserer nettkurs for det norske bedrifts- og personmarkedet. Det globale opplæringsmarkedet er på ca. NOK 49 billioner og bare noen få prosent av dette var digitalisert i 2019. Det kommersielle norske etterutdanningsmarkedet for bedrifter ble estimert til ca. 10 milliarder for flere år siden. Internasjonalt har selskapet Lynda.com som nå er en del av LinkedIn Learning vært et forbilde for satsingen til Videocation AS.

FINN.no er Norges største markedsplass og ble stiftet i 2000 av blant annet Terje Seljeseth (gründer og styreleder i Videocation) som var adm. direktør i FINN.no frem til 2009 da han gikk inn i Schibsteds konsernledelse med ansvar for den internasjonale rubrikkvirksomheten.

– FINN.no ser et stort potensial innen EdTech-området og Videocation har bygd opp en solid norsk plattform hvor kurs- og kompetanseutvikling enkelt tilbys bedrifts- og privatmarkedet i en Netflix- basert løsning, sier Christian Printzell Halvorsen som er adm. direktør i FINN.no. At eksempelvis LinkedIn kjøpte Lynda.com i 2017 for $1.5 milliarder sier litt om potensialet.

– Vi er fornøyde med å ha fått FINN.no inn på eiersiden i Videocation AS, sier Marius Olsen som er adm. direktør for Videocation AS som skal ta opp konkurransen med de globale teknologiaktørene innen digital opplæring. Han har bakgrunn som direktør for plattform- og teknologitrender i Schibsted, var med på å starte innholdsmarkedsføringsbyrået VG Partnerstudio og har ledet Urban Sharing som er et ledende teknologiselskap for mikromobilitet i Europa. Olsen har MBA fra INSEAD og har tidligere jobbet i The Boston Consulting Group (BCG).

– Kontinuerlig læring og kompetanseutvikling er viktigere enn noensinne, på tvers av alle bransjer. Det er ingen tvil om at Videocation.no nå opplever økt etterspørsel i lys av dagens korona-situasjon, da mange sitter på hjemmekontor og en større andel arbeidstakere er permitterte. Det at videolæring både er mer kostnadseffektivt og miljøbesparende enn tradisjonell kursvirksomhet gjør oss trygge på veksten vi nå ser i videolæring kommer til å vedvare også i kjølvannet av korona- situasjonen, sier Marius Olsen.

– Videocation er en del av fremtidens metode for å avholde kurs. Forskning viser at videokurs er like effektivt som analoge kurs dersom det gjøres riktig, sier Terje Seljeseth som er styreleder i Videocation AS. Norge har tradisjonelt vært svake når det gjelder å etablere internettplattformer som unektelig er et av verdens største vekstområder. Vi ser daglig hvordan store amerikanske eller kinesiske plattformer blir fullstendig dominerende innen sine områder sier Seljeseth. Det burde være gode grunner til å heie på en norsk plattform for opplæring. Det kunne jo være greit at nordmenn ikke er helt avhengig av selskaper som Facebook, Google eller Amazon, smiler han.

– Videocation.no bruker norske eksperter når de utvikler videokurs for sine abonnenter. Nye kurs kommer ut hver uke, og vi er stadig på jakt på de fremste kursholderne i sitt fagfelt. Med Videocation får bedriftene også mulighet til å lage egne kurs til sine ansatte, sier Marius Olsen. Vi tror at fremtiden for opplæring ligger i en mye mer fleksibel og digital kursmodell som både er kostnadsbesparende for bedriften, bedre for miljøet, og ikke minst, mindre tidkrevende for deltakerne som kan gjennomføre kursene når og hvor det passer dem. Ingen er ferdig utlært etter fem år på universitet, og korte kurs med høy faglig kvalitet er en viktig driver i kontinuerlig læring og faglig påfyll.

I Norge ligger vi bak når det kommer til digitalisering av arbeidsstokken. Videokurs hjelper til å digitalisere bedriftene, samtidig som det bidrar til å senke bedriftens kostnader og miljøavtrykk. En forskningsbibliografi fra 2001 gjennomgår 355 studier og konkluderer med at det ikke er noen forskjell i læringsutbytte mellom klasseromskurs og nettkurs.

Selskapet har etablert et eget studio i Oslo med topp moderne teknologi og flerkameraproduksjon som sikrer at kurs- og opplæringsmodeller raskt kan bli tatt fra ide til publisert kurs. Videre bruker Videocation avansert teknologi når vi lager kurs for å ha god pedagogikk og opplevd relevans. I løsningen ligger blant annet visuelle virkemidler som digital tvilling, 3d animasjoner og miljøplassering.

Kort om Videocation AS
Videocation.no er en heldigital læringsplattform som utvikler, kvalitetssikrer og publiserer nettkurs for det norske bedrifts- og personmarkedet, så vel som for offentlig sektor. Selskapet ble etablert i 2017 av Sigbjørn Petter Eilertsen, Truls Paulsen, Even Bolstad og Terje Seljeseth. FINN.no går nå inn med ca. 10% eierskap i selskapet. Videocation jobber kontinuerlig med å finne de mest attraktive ekspertene på sine felt og utvikle kurs i samarbeid med disse. Kurspakken som ligger i det personlige abonnementet oppdateres ukentlig. Selskapet tilbyr også utvikling av egne kurs for bedrifter, organisasjonslivet og offentlig sektor.

For mer informasjon:
Marius Olsen, adm. direktør, Videocation AS,
mobil 900 32 026 og e-post: marius@videocation.no
Terje Seljeseth, styreleder, Videocation AS,
mobil 916 01 050,  e-post: terje@tinius.com
Bjørn Richard Johansen, pressekontakt, First House,
mobil 47 800 100, e-post: brj@firsthouse.no

Bilder

Om Videocation

Videocation
Tullins gate 6

22 60 21 60https://videocation.no/

Alle ønsker å lære av de beste

Å lære av de beste er en læringsmetode som ligger innbakt i alle samfunn. Mester og lærling er et eksempel, professor og student et annet. Men en ekspert har begrenset kapasitet, så det er relativt få som får tilgang til denne formen for opplæring. Vi vil endre dette. En ekspert som når tohundre i en fullsatt aula kan gjennom Videocation.no nå to millioner. Nå kan alle lære av de beste.

Følg pressemeldinger fra Videocation

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Videocation på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Videocation

Smittevernhensyn gjør at Huseierne går digitalt med sine kurs: Velger Videocation.no AS for å sikre utvikling av digitale videokurs25.9.2020 08:34:39 CEST | Pressemelding

Forbrukerorganisasjonen Huseierne med 230.000 medlemmer, har inngått samarbeid med Videocation.no om levering av digitale kurs-og opplæringsprogram. Iløpet av et vanlig år arrangerer Huseierne rundt 150 kurs landet rundt formedlemmene. Temaene spenner fra skatt på utleie til hvordan drive styrearbeid i sameier og borettslag. Kurs er en viktig del av medlemstilbudet for Huseiernes medlemmer. Men korona-pandemien og økt smitte gjør at vi nå er nødt til å avlyse kursene frem til nyttår. Men digital kurs i samarbeid med Videocation er nå i produksjon, og lanseres senere i år.

Steinar Muggerud er ny direktør for forretningsutvikling i Videocation3.9.2020 13:31:44 CEST | Pressemelding

Oslo, 3. september 2020 – Steinar Muggerud, som i de siste to årene har vært kommersiell direktør i det digitale logistikkutviklingsselskapet Mixmove AS, blir direktør for forretningsutvikling i Videocation AS. Muggerud har også flere års erfaring fra organisasjonsutvikling i Schibsted og FINN.no. Videocation.no er en heldigital læringsplattform som utvikler, kvalitetssikrer og publiserer nettkurs for det norske bedrifts- og personmarkedet, så vel som for offentlig sektor.