FINN.no

FINN er Norges mest bærekraftige varemerke 2022

Del

Topper Sustainable Brand Index: - Viser at vi virkelig klarer å etterleve misjonen vår!

FINN MEST BÆREKRAFTIG: FINN er Norges mest bærekraftige merkevare, viser årets utgave av Sustainable Brand Index . Foto: Getty Images/FINN/Sustainable Brand Index.
FINN MEST BÆREKRAFTIG: FINN er Norges mest bærekraftige merkevare, viser årets utgave av Sustainable Brand Index . Foto: Getty Images/FINN/Sustainable Brand Index.

FINN er Norges mest bærekraftige merkevare blant norske forbrukere, viser årets utgave av Sustainable Brand Index* . 

Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013 og viser hvordan 265 ulike merkevarer i 25 bransjer oppfattes innenfor miljø- og samfunnsansvar med tanke på FNs bærekraftsmål.

- Vi er utrolig stolte over og glade for at FINN topper denne listen. Det viser at vi virkelig klarer å etterleve misjonen vår om å hjelpe folk til å ta smartere valg for seg selv og samfunnet, sier Anja Bergstrøm Karthum, som er ansvarlig for bærekraft i FINN:

- At norske forbrukere synes at FINN er en sosialt og miljømessig ansvarlig merkevare, er kjempeviktig for oss. Vi i FINN har i mange år jobbet med å levere produkter og tjenester som muliggjøre et trygt, sirkulært forbruk. Vi har også brukt stemmen vår til å fremme brukthandel, og ser helt tydelige effekter av dette i form av at stadig flere nordmenn bruker bruktmarkedsplassene. 

Enorm vekst
Ifølge Bergstrøm Karthum har bærekraft vært en viktig del av DNA-et til FINN i mange år. Det er også noe medarbeiderne i FINN er veldig opptatt av.

- Folka i FINN setter bærekraft utrolig høyt på agendaen, og det er nok mange som søker jobb her nettopp på grunn av bærekraftsaspektet ved mye av det vi jobber med, sier hun. 

Også i kommunikasjon og markedsføring har selskapet jobbet aktivt med å fremme bærekraft, blant annet gjennom å øke aksepten for brukthandel - som det å gi brukt til jul, å øke folks bevissthet rundt at brukt kan være like bra som nytt, og for å få folk til å bli flinkere til å ta vare på tingene sine. 

STOR ØKNING: Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget, forteller om rekordhøy vekst og bruk av Torget i pandemiårene 2020 og 2021. Foto: Caroline Roka/FINN. 

Dette arbeidet har FINN sett tydelige resultater av de siste årene, blant annet på Torget.

- De siste to årene har vi hatt en ekstrem vekst på FINN torget, både når det gjelder annonser, trafikk og søk. Mye av dette er resultat av pandemien, men vi ser også at aksepten for å kjøpe og selge brukt virkelig har økt i befolkningen i denne perioden - noe som er utrolig positivt, forteller Kathrine Opshaug Bakke, som er bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget:

- I fire år på rad nå har vi også gjort et stort løp rundt dette med å få folk til å endre vaner ved kjøp av julegaver, og det er først i år at vi har sett et skikkelig taktskifte hos befolkningen. At vi har stått i en sånn type bærekraftendring over tid, og nå ser at det virkelig har begynt å løsne, er noe vi er utrolig glade for og stolte over.

Den årlige Second Hand Effect-rapporten fra Schibsted og Adevinta viser også at folks bruk av FINN har en stor effekt når det miljø og bærekraft. Brukthandel via FINN i 2020 førte feks. til potensielle klimakutt tilsvarende 0,61 millioner tonn CO2e. Dette tilsvarer null trafikk i Oslo i hele 15 måneder.

Brukt er høyere på agendaen
2021 var det første året FINN ble inkludert i studieutvalget, den gang med en sterk fjerdeplass. I år ligger altså FINN helt på toppen av listen,  og en viktig årsak til dette er - ifølge studiens grunnlegger, nettopp dette med markedsplassens solide fokus på sirkulær økonomi og bærekraft.

- Sirkulær økonomi, spesielt å dele og kjøpe brukt, har havnet høyere og høyere på agendaen de siste årene. Bevisstheten rundt tjenester som FINN har derfor økt og nordmenn er tydelig positive til forskjellen de selv kan gjøre ved å bruke dem, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnlegger av Sustainable Brand Index. 

Topp 10 i Sustainable Brand Index 2022

1. FINN
2. IKEA
3. Q- Meierier
4. Tine
5. Coop
6. Stormberg
7. VIPPS
8. Rørosmeieriet
9. Kiwi
10. BAMA

*Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2022-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 11 600 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden desember 2021 – februar 2022. Totalt er 265 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere i de 17 globale bærekraftsmålene.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

FINN MEST BÆREKRAFTIG: FINN er Norges mest bærekraftige merkevare, viser årets utgave av Sustainable Brand Index . Foto: Getty Images/FINN/Sustainable Brand Index.
FINN MEST BÆREKRAFTIG: FINN er Norges mest bærekraftige merkevare, viser årets utgave av Sustainable Brand Index . Foto: Getty Images/FINN/Sustainable Brand Index.
Last ned bilde
Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget. Foto: CarolineRoka/FINN.
Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget. Foto: CarolineRoka/FINN.
Last ned bilde
Last ned bilde

Om FINN.no

FINN.no
FINN.no
Grensen 5-7
0159 Oslo

+47 22 86 44 10http://www.finn.no

Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger. 

FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet. 

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Følg pressemeldinger fra FINN.no

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FINN.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom