Finansoppgjøret i havn

LO Finans er kommet til enighet med Finans Norge i årets mellomoppgjør for ansatte i finansbransjen.

-Dette er et resultat i tråd med rammen for frontfaget, men vi kunne ønske oss en enda tydeligere kvinneprofil, sier LO-sekretær Are Tomasgard, forhandlingsleder for LO-Finans.

- Oppgjøret løfter de med lavest lønninger noe. Men det er fremdeles for stor lønnsforskjell mellom kvinner og menn i denne bransjen, og det ønsker vi å gjøre noe med. Nå forventer vi at dette blir fulgt opp i de lokale forhandlingene, sier Tomasgard.

Resultatet av forhandlingene betyr at det gis et tillegg på lønnsregulativets satser/fastlønnen på 1,7 %, minimum kr. 7.700,- per år, med virkning fra 1. mai 2021. Dette innebærer at alle ansatte med månedslønn opp til kr. 37.535 gis et tillegg på kr. 7.700, mens lønninger over dette gis et tillegg på1,7 %.

Holship-saken: Streikeretten og organisasjonsretten går foran økonomiske rettigheter10.6.2021 11:40:38 CEST | Pressemelding

Menneskerettsdomstolen (EMD) slår fast at streikeretten og de fire frihetene ikke er likeverdige rettigheter. Avgjørelsen er en instruks overfor nasjonale domstoler om hvordan de skal vurdere inngrep i organisasjonsretten. Menneskerettsdomstolen slår, i motsetning til Høyesterett, fast at økonomiske friheter i seg selv ikke kan begrunne inngrep i organisasjonsretten. Dette er en viktig avgjørelse for hele den europeiske fagbevegelsen, sier lederen for LOs juridiske avdeling, Atle Sønsteli Johansen.