Frivillig.no

Finalister til den nasjonale prisen Årets Nykommer i Frivilligheten

For sjette år på rad deler rekrutteringsportalen Frivillig.no og Frivillighet Norge ut den nasjonale prisen Årets nykommer i Frivilligheten. Prisen deles ut i forbindelse med FNs internasjonale dag for frivillighet, for å sette pris på det engasjementet og den frivillige innsatsen som nye frivillige har lagt ned, og for å vise at det ikke er så vanskelig å begynne å gjøre noe for andre.

Prisen til Årets nykommer i frivilligheten deles ut av Frivillig.no og Frivillighet Norge, under åpningen av Frivillighetens År 2022 i Oslo Rådhus 5. Desember, som er Frivillighetens dag.

Prisen har fått en ny aktualitet nå i kjølvannet av en pandemi der mange har falt fra i frivilligheten og behovet for både å engasjere de som har falt litt utenfor og helt nye inn i de frivillige felleskapene er høyt.

– Vi vil vise at det finnes en bredde i frivilligheten som gjør at alle kan føle seg inkludert et sted. Vi ønsker at flere skal finne veien inn i organisasjonene og få føle på gleden av felleskap, mening og å være til nytte, sier prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen

De nominerte til Årets nykommer i Frivilligheten er derfor helt vanlige ekstraordinære folk som nylig har funnet ut at de vil gjøre noe for andre i fritiden.

TØRRE Å STARTE OG DRIVE TIL Å FORTSETTE
Clara Sander (17) gikk på kort tid fra å ha veldig lite kjennskap til NUK (Norges Unge Katolikker) til å stifte et ungdomslag i Harstad, arrangere ungdomstreff for regionen og utmerke seg med sitt engasjement og iver.

– Man trenger ikke være en spesialist på noe som helst, det er bare å prøve, og å ha driven til å fortsette, sier Clara.

Engasjementet hennes har gitt et frisk pust til arbeidet til organisasjonen i Nord-Norge, og gjenopplivet ungdomsarbeidet i distriktet.

- Årsaken til at jeg opprettet lokallaget, var at det ikke var noe tilbud her.
Clara så at etter konfirmasjonen forsvant ungdommene og hun hadde et ønsket om å skape et felleskap der kirka ble mer enn noe man går i hver søndag. Hun så at det var et behov og bidrar etter evne.

–Jeg syns jo det artig å arrangere ting, og når du da får en positiv respons på det, da får man driven til å fortsette. Og så får man så mye ut av det tilbake.

Video ligger her: https://youtu.be/pAcmUXL6S-Y

FRA FOKUS PÅ JOBB OG KARRIERE TIL FOKUS PÅ ANDRE
Alexander Mackenzie (45) kom inn i Laksevåg Røde Kors Hjelpekorps for et års tid siden. Han har engasjert seg stort og ble allerede i februar 2021 valgt som administrativ leder.

Han var blant annet frivillig på teststasjonene til Bergen Kommune hvor Røde Kors stilte opp, samt bidratt til at flere hundre har fått økt kunnskap i førstehjelp via digitale førstehjelpskurs.

Alexander forteller at han trengte å gjøre noe annet enn å fokusere på jobb og karriere. Han har vist alle som kjenner han at det er fullt mulig å kunne bidra som frivillig med den tiden den enkelte har til rådighet.
–Jeg hadde lyst til å bruke litt av tiden min på å hjelpe de som trenger det, på å hjelpe andre enn meg selv, sier Alexander

Alexander har vist at det å komme i gang og engasjere seg i andre ikke trenger å være så vanskelig og at man får mye tilbake selv.
–Jeg har utvikla meg ekstremt mye som menneske i den tiden jeg har vært med i Røde Kors, og det er jeg super takknemlig for.

Video ligger her: https://youtu.be/dFjAj-0Lx-A

FRA LIDELSE TIL RESSURS MED MENING
Trine Tuvnes Olsen (25) har gjort en enorm innsats for foreningen etter at hun meldte seg som frivillig i Porsgrunn for Bipolarforeningen Norge i september 2020

Trine er godkjent som likeperson i foreningen og holder blant annet månedlige nasjonale digitale treff for unge voksne og lokale fysiske åpne treff i Porsgrunn.

– Jeg har skapt meg en mening i all lidelsen jeg har gått gjennom, ved å være frivillig, sier Trine

Foreningen forteller at Trine har vært en sterk og viktig stemme for unge med bipolare lidelser og har hjulpet dem med å nå denne målgruppen, som vi tidligere har hatt vanskeligheter med å nå. Hun er et viktig forbilde for mange unge med bipolar lidelse og bidrar med på å bryte stigma om psykiske lidelser generelt og bipolar lidelse spesielt.
– Det å ta de mest mørkeste tidene og snu dem om til noe positivt og lyst, det er helt fantastisk, sier Silje Gravaas fra Bipolarforeningen Norge.

Trine forteller at når hun jobber frivillig i Bipolarforeningen så skaper hun en mening og kommer styrket ut selv fra alt det vonde hun har opplevd.
– Når man har gått gjennom mange prøvelser så blir man veldig sittende fast inni all den smerten og lidelsen. Og da er det veldig fint å komme til et sted som en frivillig organisasjon hvor du kan fokusere litt på andre, og da komme litt ut av bobla og forbi lidelsen, sier Trine
– Det gir meg mye mestring å se at jeg kan bruke dette på en ålreit måte. Det har gitt meg mening.

Video ligger her: https://youtu.be/rpeldn410y4

Bilder

Om Frivillig.no

Frivillig.no
Øvre Slottsgate 2b

21567666https://frivillig.no

Mange venter bare på å bli spurt
Frivillig.no er en digital oppslagstavle for frivillige oppdrag. Kort fortalt gjør vi det enklere for organisasjoner å rekruttere nye frivillige, og enklere for folk å finne noe å engasjere seg i. Over 2000 organisasjoner er registrert og får inn tilsammen i snitt 45 nye meldinger om dagen fra folk som vil bli frivillige.

Alle kjenner ikke alle
Å være frivillig betyr å bidra, å lære og å være en del av et fellesskap. Slike fellesskap er samfunnets vaksine mot ensomhet. Frivillighet Norge bruker Frivillig.no som et verktøy for å øke deltakelsen i frivilligheten, gjennom det inkluderingen i samfunnet og bekjempe ensomhet.

Frivillig.no er gratis og kan brukes av organisasjoner, lag og foreninger registrert i frivillighetsregisteret, frivilligsentraler, menigheter og kulturfestivaler.

Frivillig.no drives av de frivillige organisasjonene selv gjennom Frivillighet Norge, og er støttet av Helse- og omsorgsdepartementet, Kulturdepartementet, Oslo Kommune, Gjensidigestiftelsen og Sparebankstiftelsen DNB.

Følg pressemeldinger fra Frivillig.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frivillig.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frivillig.no

Populært nyttårsforsett med mening: dobbelt så mange melder seg frivillig i januar enn resten av året!3.1.2022 10:59:06 CET | Pressemelding

De første ukene i januar er det minst dobbelt så mange som melder seg som frivillig til en organisasjon enn ellers i året. Dette viser statistikk fra rekrutteringssiden Frivillig.no over de siste 5 årene er helt tydelig. Og selv de siste årene der rekrutteringen har vært betydelig redusert på grunn av pandemien, så er januar fortsatt en høytid for å kjenne på lysten til å bli med i frivilligheten.

Innvandrere deltar mindre i det frivillige organisasjonslivet, men mer om de blir spurt.4.2.2020 10:31:10 CET | Pressemelding

17% av innvandrere deltar i frivilligheten, sier Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor i sin rapport om «Sivilsamfunnsdeltaking blant innvandrere i Noreg». Her finner de at andelen innvandrere som har vært frivillig, er markant lavere enn andelen norskfødte som er frivillige. Men på nettsiden Frivillig.no, hvor 2500 organisasjoner, lag og foreninger har lagt ut oppdrag for frivillige, er det dobbelt så stor andel hos nordmenn med innvandrerbakgrunn som melder seg. Så hvorfor er ikke andelen som er med i organisasjonene høyere?

Finalister til Årets Nykommer i Frivilligheten - nasjonal frivillighetspris13.11.2019 06:00:00 CET | Pressemelding

For fjerde år på rad deler rekrutteringsportalen Frivillig.no og Frivillighet Norge ut den nasjonale prisen Årets nykommer i Frivilligheten. Dette for å sette pris på engasjement og frivillig innsats fra de nye frivillige som har vist at det ikke er så vanskelig å gjøre noe for andre. Prisen til Årets nykommer i frivilligheten deles ut av Frivillig.no og Frivillighet Norge, på Frivillighetens dag på Sentralen i Oslo 5. Desember