Finalekamp om nasjonale priser

Hva har en barnehage i Namsos, et laboratorium i Tønsberg og et bakeri i Ålesund til felles? Jo, alle er finalister til å vinne Mangfoldsprisen, som er statens utmerkelse for fremragende bruk av innvandreres kompetanse i arbeidslivet.
Martin Walderhaug eftf. AS. er en av finalistene. Fra venstre: Ahmed Issa Asman, Wenche Formo, Rolf Inge Oftedal, Lisbeth Paulsen, Marianne Walderhaug, Leyla Mohammed Ahmed og Malgorzata Matyjasiak. Foto: Kenneth Kamp/Nytt i Uka.

Mangfoldsprisens nasjonale jury er imponert over hvordan finalistene bruker innvandreres kompetanse og bakgrunn til å skape merverdi i egen virksomhet.

Etter at Mangfoldsprisens regionale priser er delt ut, står nå Skoglyvegen barnehage AS, Martin Walderhaug eftf. AS og VestfoldLAB AS igjen. De skal konkurrere om de gjeveste prisene; gull, sølv og bronse, i kategorien små virksomheter.

– Vi er svært glade for å ha blitt stemt frem til finalen. Vi har tro på mennesket – og at forskjellighet er en styrke. Hvis vi skal løse samfunnsproblemet med at altfor mange faller utenfor, må vi starte med barna, sier daglig leder Else Marit Nilsen i Skoglyvegen barnehage.

Stolte finalister

Mangfoldsprisen skal blant annet løfte fram suksesshistoriene om etnisk mangfold i arbeidslivet som kan inspirere andre. Det familiedrevne håndverksbakeriet Martin Walderhaug eftf. AS har flere slike historier å by på, med ansatte som har fått lære seg et yrke fra grunnen av.

– For oss er mangfold særlig viktig, siden vi lærer veldig mye av hverandre. Vi er opptatt av at alle skal få de samme mulighetene, og setter ingen begrensninger når en ansatt ønsker å utvikle seg og lære. Vi ønsker virkelig å lykkes med de menneskene vi har tatt inn. Derfor er det en viktig milepæl for oss å bli finalist til Mangfoldsprisen, sier daglig leder Marianne Walderhaug.

I kjemi- og mikrobiologilaboratoriet VestfoldLAB AS tenker ledelsen på mangfold i staben som en nøkkel til vekst og økt kunnskap i virksomheten.

– Å komme til finalen betyr mye for oss. Vi har tradisjon og kultur for å gi folk en sjanse, og vi ønsker å gi muligheter til de som sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet. Det handler om hvem du er, og hva du kan. Folk med en annen bakgrunn gir oss innsikt som gjør oss mer effektive, sier daglig leder Bent Mathisen.

Prisutdeling 19. november

Det er Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) og Arbeids- og sosialdepartementet som står bak Mangfoldsprisen. De nasjonale prisene deles ut på IMDis årskonferanse den 19. november i Oslo. Det skal deles ut gull, sølv og bronse innen to kategorier: For små virksomheter, og for mellomstore og store virksomheter. I tillegg skal prisen for «Årets mangfoldsvirksomhet» deles ut til én av de to gullvinnerne.

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) skal gjennomføre regjeringens integreringspolitikk. IMDi er underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet.