Finalekamp om nasjonale priser

Hva har en nettbutikk for dagligvarer i Oslo, et fiskeriselskap i Melbu og et programvareselskap i Kristiansand til felles? Jo, alle er finalister til å vinne Mangfoldsprisen, som er statens utmerkelse for fremragende bruk av innvandreres kompetanse i arbeidslivet.
Lerøy Norway Seafoods er en av finalistene. Her representert ved fabrikkleder Jørn Åge Stikkholmen. Foto: Simen Prestaasen.

Mangfoldsprisens nasjonale jury er imponert over hvordan finalistene bruker innvandreres kompetanse og bakgrunn til å skape merverdi i egen virksomhet.

Etter at Mangfoldsprisens regionale priser er delt ut, står nå Oda Norway AS, Lerøy Norway Seafoods AS og Semine AS igjen. De skal konkurrere om de gjeveste prisene; gull, sølv og bronse, i kategorien mellomstore- og store virksomheter.

– Vi er glade og takknemlige for å ha nådd finalen. Vi har alltid vært opptatt av å ansette medarbeidere med en annen bakgrunn. De bringer inn helt nye perspektiver – og mangfold skaper også en kultur der du blir tvunget til å tenke nytt og annerledes, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas i Oda.

Stolte finalister

Mangfoldsprisen skal blant annet løfte frem suksesshistorier som inspirerer til et mer mangfoldig arbeidsliv. Hos Lerøy Norway Seafoods AS i Melbu i Vesterålen har de arbeidet metodisk for å kartlegge og ta i bruk kompetanse hos ansatte med innvandrerbakgrunn.

– Det betyr mye for oss å bli stemt frem til finalen. Vi er stolte over at vi som største arbeidsgiver på et lite sted som Melbu har lykkes med å bygge opp en mangfoldig stab. Det er muligheter hos oss uansett hvor du kommer fra, sier fabrikkleder Jørn Åge Stikkholmen i Lerøy.

I Agder gleder programvareselskapet Semine seg over å ha nådd opp til finalen med sitt inkluderingsarbeid, som blant annet består av en mentorordning med skreddersydde opplegg for å ivareta den enkelte.

– Mangfold har sittet i ryggmargen og strategien vår hele tiden, og har blitt løftet ut i hele organisasjonen. Vi ser flere positive ringvirkninger av en mangfoldig stab, blant annet produkter som treffer kundene våre bedre og skaper vekst. Vi setter stor pris på å være blant finalistene, sier daglig leder Lene Diesen i Semine AS.

Prisutdeling 19. november

Det er Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) og Arbeids- og sosialdepartementet som står bak Mangfoldsprisen. De nasjonale prisene deles ut på IMDis årskonferanse den 19. november i Oslo. Det skal deles ut gull, sølv og bronse innen to kategorier: For små virksomheter, og for mellomstore og store virksomheter. I tillegg skal prisen «Årets mangfoldsvirksomhet» deles ut til én av de to gullvinnerne.

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) skal gjennomføre regjeringens integreringspolitikk. IMDi er underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet.