SkiStar

Fin vintersesong ga økte inntekter - stor optimisme foran kommende vinter

Konsernsjef i SkiStar, Mats Årjes, gir følgende kommentar til årsrapporten: Vi har lagt bak oss ytterligere et bra år for virksomheten. Sammenliknet med foregående år er det verdt å understreke at fjoråret bød på fantastiske værforutsetninger, som medførte at vi økte antall skidager med hele 7,5 prosent. I lys av dette er vi meget fornøyd med årets resultat.

Spesielt gledelig er det at vår kjernevirksomhet - salg av SkiPass - økte med 55 millioner kroner (4,1 prosent sammenliknet med foregående år). Men det er den positive utviklingen i flere forretningsområder som ligger til grunn for den totale inntektsøkningen på 140 millioner kroner.

En del av vår virksomhet er eiendomsutvikling - vi utvikler og selger tomter for bygging av fritidshus, vi bygger og selger frtidsboliger, vi selger ukesandeler gjennom vårt feriekonsept Vacation Club og vi produserer også kommersiell overnatting. Virksomheten som drives gjennom SkiStar Living har i år bidratt med en gevinst på 189 millioner kroner. Et velkomment resultat, som også gir mulighet til flere skikjørere i de nye sengene rundt våre skiområder.

Bookingsituasjonen foran kommende vintersesong 2019/20 er noe bedre enn ved samme tidspunkt i fjor. Størst vekst ser vi i de utenlandske markedene (spesielt Danmark og Tyskland), som er i henhold til vår strategi om å øke antall utenlandske gjester på våre destinasjoner.

I SkiStars kundeklubb, MySkiStar, fortsetter antall registrerte medlemmer å øke og er nå over 889.000.

Vi har mye å se fram til kommende sesong. Først og fremst fordi vi fortsetter å investere i videreutviklingen av vårt skiprodukt. I tillegg ser vi selvfølgelig fram til åpningen av Scandinavian Mountains Airport 21. desember, flyplassen som ligger mellom Sälen og Trysil. SkiStar er en av 33 aksjeeiere i flyplassen. I premieresesongen ser vi fram til å møte nye skikjørere, ikke bare fra Sverige, men også fra Danmark og England, som lander på flyplassen kun 10 minutter fra Hundfjället i Sälen.

I året som har gått har vi jobbet hardt for å sette mål for selskapets bærekraftsarbeid. Vi har potensial til å bli en ledende aktør i bransjen for alpin fjellturisme når det kommer til bærekraft, og kan gjennom det inspirere andre. Det grunnleggende for oss er å verne om miljøet vi arbeider i, og vi vil bidra til at flere får samme mulighet i framtiden.

Den 30. november slutter jeg i min stilling i SkiStar, så dette blir mine siste ord som konsernsjef. Hvem som tar over stafettpinnen kommer vi tilbake til senere i høst. Jeg kan konstatere at SkiStar har en sterkere posisjon i dag enn noensinne tidligere. Ikke bare finansielt, men også med godt forankrede mål og strategier. Det er en ledelse som har alle muligheter og forutsetninger å fortsette utviklingen av dette fantastiske selskapet som jeg har hatt gleden av å lede i 17 år som konsernsjef.

Jeg ønsker alle medarbeidere et stort lykke til i framtiden!

Årsrapport september 2018 - august 2019

Fjerde kvartal

• Nettoomsetningen for fjerde kvartal minsket med 75 MSEK, 40 prosent, til 109 MSEK (184) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for fjerde kvartal minsket med 89 MSEK, 76 prosent, til -206 MSEK (-117) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje ble -2,57 SEK (-1,43) ned 79 prosent.

Hele året

• Nettoomsetningen for virksomhetsåret økte med 140 MSEK, 6 prosent, til 2 676 MSEK (2 536) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for virksomhetsåret minsket med 26 MSEK, 5 prosent, til 460 MSEK (486) sammenliknet med foregående år.
  • Resulat per aksje ble 5,95 SEK (6,26), ned 5 prosent.
  • Styret foreslår en gevinstutdeling på 3,50 SEK (3,50) per aksje, totalt 274 MSEK (274).

Denne informasjonen er informasjon som SkiStar AB er pliktig å offentliggjøre i henhold til EUs forskrift om markedsmisbruk og verdipapirloven. Informasjonen er gitt gjennom nedenståendes kontaktpersoner sekretariat for offentliggjøring 3. oktober 2019 klokken 07.30 CET.

Ytterligere informasjon gis av:
Mats Årjes, konsernsjef, tel: +46 (0) 280 880 80
Anders Örnulf, økonomi- og finansdirektør, tel: +46 (0) 280 880 80

Om SkiStar

SkiStar
Sälfjällstorget
880 67 Sälen

+46 280 88050https://www.skistar.com/no/

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 49 %, i Norge 30 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.

Bilder og film i SkiStars presserom kan publiseres fritt i omtale av SkiStar, våre destinasjoner og produkter.

Følg pressemeldinger fra SkiStar

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SkiStar på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SkiStar

SkiStars vinternyheter: Ny overnatting nære bakken, enda bedre skikjøring og restauranttilbud12.9.2019 06:50:00 CEST | Pressemelding

Skisesongen nærmer seg og det skjer mye spennende på SkiStars destinasjoner. I Hemsedal åpner hotellet FYRI Resort of Hemsedal med fantastisk utsikt og beliggenhet, i tillegg til to nye bakker og en ny heis. I Trysil blir skikjøringen enda bedre med bredere bakker og mer effektiv snøproduksjon. Et annet høydepunkt er åpningen av Scandinavian Mountains Airport, flyplassen mellom Trysil og Sälen som åpner 22. desember. I Åre utvides den allerede sterke restaurantscenen, da flere populære «Stockholm-krogar» etablerer seg i byen.