Fiks utstyret ditt hos DNT i sommer!

Nå kan du låne det du trenger for å reparere og vedlikeholde turutstyret ditt selv på alle betjente DNT-hytter.
Liomseter og de andre betjente hyttene er utstyrt med reparasjonssett som gjestene kan låne. FOTO: Marius Dalseg

Bergans, Alfa og Den Norske Turistforening samarbeider om å utstyre alle de betjente DNT-hyttene i Norge med et nyttig reparasjons- og vedlikeholdssett som overnattingsgjestene kan låne og bruke når de bor på hytta.

I helgen 24. til 26. juni markerte DNT sommeråpning i fjellet, og nå er de betjente hyttene utstyrt med reparasjonsettene som alle kan låne i resepsjonene.

Dette gir overnattingsgjestene mulighet til å fikse turutstyret sånn at det får lenger levetid.

– Med det enkle reparasjonssettet kan man sitte i solveggen eller foran peisen på hyttene våre og fikse småting på klær eller turutstyr, sier Trygve Sunde Kolderup, seksjonsleder for natur og bærekraft i DNT.

Han forteller at et av målene i bærekraftstrategien til DNT, er å bidra til å redusere kles- og utstyrsforbruket knyttet til friluftsliv.

– Vi vil at hyttene våre skal inspirere gjestene til bærekraftige og miljøsmarte valg, og vi tror dette tiltaket kan være med på å gjøre reparasjon enklere og dermed gi turklær og turutstyr lengre levetid, sier Kolderup.

Nordmenn er glade i turklærne sine

Selve reparasjonssettet er en Bergans-sekk som inneholder diverse reparasjonsutstyr som glidelåsdragere, lappesaker, stoffbiter, nål og tråd, samt vedlikeholdsprodukter for tursko fra Alfa.

Sekken inneholder også brosjyre med fikse- og vedlikeholdstips for turutstyr.

Vår erfaring er at vi nordmenn er veldig glade i turklærne våre. Vi har mange gode minner knyttet til tursekken og anorakken vår. Vi vil derfor gjerne ta vare på dem, men vi vet ikke alltid hvordan eller har utstyr tilgjengelig for å fikse enkle skader. Ved å gjøre reparasjonsutstyr tilgjengelig der folk går på tur, tror vi det blir enklere å gi turutstyret et lenger liv, sier Yngvill Ofstad, bærekraftsansansvarlig i Bergans.

– Vi i ALFA mener vi bør bli flinkere til å reparere og vedlikeholde tingene våre. Vi skal lage kvalitetssko som er ment for gode opplevelser i mange år. Men for at skoene skal holde på alle egenskapene i lang tid er det viktig med skikkelig skopleie. Da er det ekstra gøy at alle betjente hytter nå har våre vedlikeholdsprodukter, sier Kari Sterud i Alfa.

Innholdet i reparasjonssekken. FOTO: Benedicte Ødegaard.