Fiks hjemme fredag

Å fikse er bedre enn å kjøpe nytt, både for lommeboken og miljøet. Fiksefredag er lansert av Byggmax som et alternativ til kjøpefesten.

– Vi mener det må være enkelt og billig å ta bærekraftige valg, hele året. Vi ønsker ikke å svartmale Black Friday, men snarere hjelpe flere å finne gleden som ligger i å reparere og fikse noe ødelagt. Følelsen av å ha fikset noe med egne never slår følelsen av å kjøpe noe nytt ned i støvlene, sier Niklas Hamberg, Norgessjef i Byggmax.

I tillegg til et bibliotek av instruksjonsvideoer har Byggmax en dedikert gruppe for hjemmefiksere på Facebook med tusenvis av engasjerte hjemmefiksere som deler tips og triks.

–  Byggmax er på parti med hjemmefikseren. Hjemmefiksing er positivt for kropp, sinn og samfunn. Vår forretningsidé er å tilby best pris, alle dager i uken. Vi ønsker å gi alle hjemmefiksere sjansen til å realisere drømmeprosjektet, helet året gjennom. Vi jobber langsiktig for å holde prisene nede, og matcher alle priser hos lokale konkurrenter syv dager frem i tid, og med prisgaranti frem i tid er et er ingen vits i å sitte på gjerdet og vente på gode tilbud. Viktigst for oss er at folk kommer i gang og prøver å fikse og reparere, forteller Hamberg.

Byggmax fem fiksetips til fiksefredag

Rengjør
Alt som skal fikses bør rengjøres og klargjøres før fiksing. Gjør rent før du limer, teiper eller skrur noe sammen. Fjern fett, skitt og alt av løse materialer, som gammelt lim, tapet eller liknende. Gamle knekte treplugger kan borres ut og erstattes med nye.

Bruk riktig lim riktig
Vi har alle forsøkt lime noe, og de aller fleste har opplevd at limet ikke holder. Sjansen er stor for at du bruker feil lim. Lynlim er det vanlige tyntflytende klare reparasjonslimet som alle bør ha lett tilgjengelig. Med lynlim sitter fingrene fast etter ett lite minutt, men husk at det tar et helt døgn før limet har oppnådd full styrke. La det du limer få hvile litt.  Skal du lime noe med stor belastning, som de gamle trestolene, bør du heller gå for to-komponent epoksylim, men bruk hansker.

Velg riktig skrue
Treskruer med skarpe spor fester selvfølgelig treverk, men for sammenføyinger, som skal sitte tett bør du velge en skrue som er dobbeltgjenget. Da gjengene i hver ende av skruen klemmer sammen trestykkene kraftigere, og sitter langt bedre etterpå. Forsøk å plassere skruen så den krysser trefibrene. Skruer i endeved sitter dårlig. Fordrill gjerne et smalt hull der skruen skal gå. Det finnes skruer for alle klima og vi anbefaler at du sjekker pakken før du starter å bore og skru.

Lag en ny del
Av og til må deler byttes helt ut. Det kan være så enkelt som et nytt skaft til den gamle riven eller å skifte et låshus. Her er det bare å være kreativ. Rørisolasjon kan for eksempel erstatte isoporen på trampolinestengene.

Teip
Teiping er kanskje den aller enkleste formen for hjemmefiksing. Gaffateipen er en klar favoritt hos mange. Den sølvgrå tapetteipen er sterkt klebende, vannfast (ikke oljefast) og en meget slitesterk allroundteip, som egner seg til lapping av alt fra telt, luftmadrasser og badebasseng til takrenner. Likevel er det en quick fix som nok ikke holder i lengden. Butylteip egner seg for eksempel bedre for å ta sprekken i takrenna, nedløpsrøret eller andre steder som utsettes for regn og fukt.

Byggmax tilbyr byggematerialer og gjør-det-selv-produkter av høy kvalitet til beste pris, på en enkel og god måte. Uansett budsjett eller tidligere erfaring, gir vi kundene våre kunnskap og selvtillit til å fullføre sine byggedrømmer. Med en velfungerende netthandel og over 160 butikker i Sverige, Norge og Finland er Byggmax en av Nordens ledende detaljhandelskjeder innen bygg- og gjør-det-selv-produkter. Konsernet omsatte for 6,8 milliarder kroner i 2020 og har vært notert på Nasdaq siden 2010.