Fikk ikke medhold i Agder lagmannsrett

Agder lagmannsrett har i dag avsagt dom på at Avinor Flysikring ikke har krav på vederlag fra Sandefjord Lufthavn for innflygingskontrolltjenester.

Samferdselsdepartementet har besluttet at Avinor har rett og plikt til å yte flygeledertjeneste i norsk luftrom, og har bedt Avinor om å inngå en avtale om leveranse av disse tjenestene til Forsvaret og de private lufthavnene.

For innflygingskontrollen har man historisk manglet en avtale mellom Avinor og Rygge, Torp og Skien. Avinor har vært i dialog og forhandlinger med Sandefjord Lufthavn siden 2010, men man har ikke lyktes å bli enige om betaling for innflygingskontrollen.

For å få avklart hvorvidt det foreligger en betalingsplikt eller ikke, har Avinor Flysikring AS har gått til sak mot Sandefjord Lufthavn AS med krav om vederlag for innflygningskontrolltjenester.

Lagmannsretten har kommet til at det ikke er inngått noen avtale mellom Avinor Flysikring AS og Sandefjord Lufthavn AS som gir rett til vederlag. Det foreligger heller ikke noe rett til vederlag etter lov eller forskrift.

Lagmannsretten har ikke gjort noe skille mellom hvem som utpeker og hvem som blir utpekt som tjenesteleverandør, men mener snarere at den sterke tilknytning til offentlig myndighetsutøvelse får konsekvenser for vurderingen av om det er inngått avtale mellom partene.

Selv om Avinor Flysikring AS leverer tjenestene, mener lagmannsretten at en ikke kan anse det som om at en avtale er inngått, og at Sandefjord Lufthavn dermed ikke er forpliktet til å betale. Lagmannsretten legger forøvrig vekt på at Sandefjord Lufthavn AS ikke har undertegnet noen skriftlig avtale med Avinor Flysikring AS om tjenestene de får levert.

- Vi tar dommen til orientering, og vil nå vurdere konsekvensene av dommen og hvorvidt det er aktuelt å anke, sier administrerende direktør i Avinor Flysikring, Anders Kirsebom.