Fersk undersøkelse: Over halvparten av unge kvinner tar spesielle hensyn når de spiser

- Det er oppsiktsvekkende at så mange unge kvinner opplever at de har noe som påvirker spisevanene. Vi er bekymret over en tendens der mat og kosthold stadig oftere blir forbundet med forvirring og frykt, snarere enn matglede, sier direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ida Berg Hauge.
En helt fersk undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at 51 % av kvinner mellom 18-29 år tar særlige hensyn når de spiser. På befolkningsnivå svarer hele 33 % at spesielle forhold påvirker spisevanene deres. Dette er en stor økning dersom man sammenligner med tall bare fem år tilbake i tid.
- Det stadig økende søkelyset på intoleranser, plager, dietter og generell støy rundt mat er noe jeg er tror mange av oss har lagt merke til. Bare det å arrangere bursdag, lunsj eller jobbseminar er mer komplisert nå enn tidligere, sier Berg Hauge.
Hun mener at sosiale og tradisjonelle medier er en del av årsaken til de høye tallene.
- Vi drukner nærmest i kostholdstips fra selverklærte eksperter og influencere som fronter ekstreme dietter og som ofte oppfordrer til å kutte ut helt vanlige matvarer som brød og melk. De tradisjonelle mediene bør også være sitt ansvar bevisst, og bedre balansere dekningen av kosthold. Nærmest daglig pusher nettaviser ut dietter ukritisk, ofte uten å opplyse om hvilke viktige næringsstoffer man går glipp av dersom man kutter hele matvaregrupper ut av kostholdet.
Kutter melken til tross for jodalarm
Nasjonalt råd for ernæring lanserte i 2016 en rapport som viste at jodinntaket er urovekkende lavt i deler av befolkningen, spesielt i sårbare grupper som kvinner i fertil alder, gravide, ammende og små barn. Rådet selv brukte uttrykket «akutt behov for tiltak» for å sikre god nok jodstatus i disse gruppene. Samtidig oppgir hele 28 % av de unge jentene at de har problemer med melk på grunn av intoleranse, allergi eller andre ting. Nesten 40 % oppgir at de aldri eller svært sjelden drikker melk.
- Det er jo et tankekors at samtidig som forskere slår alarm om jodmangel, fortsetter unge kvinner å kutte i en viktig kilde til jod; nemlig melk og meieriprodukter. Det er kun 2-3 % av den etnisk norske befolkningen som har laktoseintoleranse, og under 1 % av voksne har melkeproteinallergi. Noen har irritabel tarm, men tallet på hvor mange unge kvinner som oppgir at de ikke tåler melk og derfor kutter ned på inntaket er urovekkende høyt. Meieriprodukter er vår største kilde til kalsium og jod og er spesielt viktig for unge kvinner, sier Berg Hauge.
Hun mener det er på tide å sette all støyen rundt mat på agendaen.
- Jeg tror vi må begynne å puste litt mer med magen og finne fram matgleden igjen. Mat trenger ikke å være så komplisert. For de aller fleste handler et godt kosthold om å følge kostrådene fra myndighetene. Vanlig mat er faktisk bra nok, avslutter Berg Hauge.
Kontakter
Elise Nyborg EriksenLeder kommunikasjon og marked
Tel:41677235elise@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom