Fersk undersøkelse: Folk flest vil kaste bankkortet
Over halvparten av nordmenn ønsker seg en annen betalingsløsning enn bankkort i fremtiden. Det viser en fersk undersøkelse, utført av Norstat på oppdrag fra Mastercard. De mest populære alternativene til bankkortet er mobiltelefon (35 prosent), etterfulgt av klokker (8 prosent) og armbånd (4 prosent). Syv prosent oppgir at de ønsker å bruke kontanter også i fremtiden.
– Kontaktløs betaling og Internet of Things gjør at vi innen få år vil kunne betale med stort sett alle typer wearables. Undersøkelsen viser at nordmenn ønsker denne utviklingen velkommen, sier Inge Kjønnøy, talsperson for Mastercard Norge.
Eldre tror på teknologiutvikling
Undersøkelsen viser noe overraskende at det er de eldste forbrukerne (50+) som har mest tro på en rask digital utvikling. Syv av ti av de eldste tror at identifisering vil skje med biometri innen fem år, mot gjennomsnittet på 58 prosent.
– Her tror vi den eldre garde får rett i sine antakelser. Partnere av Mastercard vil allerede fra april 2019 tilby biometrisk verifisering med, for eksempel, ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk. Ni av ti forbrukere foretrekker biometri fremfor passord når de skal utføre betalinger, og vi er ikke i tvil om at biometri er fremtiden for betalingstjenester, sier Kjønnøy.
Norske betalingsløsninger har vært gjennom kraftige omveltninger de siste årene. 48 prosent er helt eller delvis enige i at Norge nå har innovative betalingsløsninger sammenlignet med andre land. Kun 3 prosent er helt uenige.
– Funnene viser at nordmenn verdsetter tjenester som kontaktløs betaling og mobilbetaling. Digitaliseringen av betalingsbransjen har akselerert kraftig. Vi ser et helt annet landskap i betalingsmarkedet i dag enn vi gjorde for få år siden, men den digitale revolusjonen er så vidt i gang, forteller Kjønnøy.
Sørlendinger mest tradisjonelle
Undersøkelsen viser at det er regionale forskjeller i holdninger til ny teknologi. Sørlendingene er de som i størst grad ønsker å bruke de samme betalingsløsningene som i dag også i fremtiden. Der kun 45 prosent av Oslo-innbyggere ønsker å bruke kort eller kontanter som betalingsløsning i fremtiden, ønsker hele 57 prosent å gjøre det samme på Sørlandet.
– Digitaliseringen påvirker oss alle. Nye betalingsløsninger vil forenkle hverdagen vår. Vi tror derfor at stadig flere kommer til å se fordelene ved disse fremover, sier Kjønnøy.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført i uke 22 og 23 av Norstat på oppdrag fra Mastercard. Målgruppen var Norges befolkning over 18 år. Respondentene var et landsrepresentativt utvalg på 1024 personer. Undersøkelsen ble gjennomført gjennom spørreskjema på internett.
Om Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vi opererer verdens raskeste betalingsnettverk, forbinder forbrukere, finansinstitusjoner, forretningspersoner, stater og virksomheter i mer enn 210 land og territorier. Produkter og løsninger fra Mastercard gjør handelsaktiviteter – slik som dagligvare- og annen handel, reise, bedriftsdrift og økonomiadministrasjon – enklere, sikrere og mer effektivt for alle. Følg oss på Twitter @MastercardUKBiz, bli med på diskusjonen på Beyond the Transaction Blog og abonner på nyhetsoppdateringer fra oss på Engagement Bureau.
Nøkkelord
Kontakter
Ada LeaPressekontakt Mastercard Norge, Geelmuyden Kiese
Geelmuyden Kiese
Om Mastercard
Om Mastercard (NYSE: MA) www.mastercard.com
Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsbransjen. Vårt oppdrag er å forbinde og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke sikre data og nettverk, samarbeid og lidenskap, hjelper våre innovasjoner og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og bedrifter med å nå sitt fulle potensial. Med koblinger på tvers av mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som låser opp uvurderlige muligheter for alle.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
Bits forlenger avtale med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro30.10.2023 09:30:00 CET | Pressemelding
Bits – bankenes og finansnæringens felles infrastrukturselskap - fornyer avtalen med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro fra 1. januar 2024. Mastercard skal drifte og videreutvikle tjenestene, og sammen skal partene holde Norge i front på digital regningsbetaling.
7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram7.9.2023 08:56:19 CEST | Pressemelding
7Analytics bygger en dataplattform for å klimasikre fremtidens bygg. Nå får oppstartsselskapet drahjelp fra Mastercard.
Moss-baserte Fygi Technologies vant prestisjetung teknologipris i Mastercard Lighthouse partnerskapsprogram26.5.2023 09:22:56 CEST | Pressemelding
Oslo, 26 mai, 2023 – Fygi Technologies, som vil revolusjonere hvordan vi betaler med mobilen i butikken, vant den norske utgaven av Mastercards oppstartsprogram Lighthouse FINITIV våren 2023. Selskapet vant i konkurranse med fem andre norske fintech-selskaper.
Mastercard setter opp farten på arbeidet med bærekraftige kort13.4.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Mastercard styrker sitt engasjement for bærekraftige kort ved å eliminere PVC-plast fra nyproduserte kort i sitt nettverk innen 2028. Det er en del av Mastercards forpliktelse til en mer bærekraftig bransje og hverdag for forbrukerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom