Fersk undersøkelse: Folk flest vil kaste bankkortet

En ny undersøkelse om nordmenns holdninger til ny teknologi viser at folk flest ønsker andre betalingsmåter enn bankkort i fremtiden. Undersøkelsen viser også at de eldre er de største teknologioptimistene.

Over halvparten av nordmenn ønsker seg en annen betalingsløsning enn bankkort i fremtiden. Det viser en fersk undersøkelse, utført av Norstat på oppdrag fra Mastercard. De mest populære alternativene til bankkortet er mobiltelefon (35 prosent), etterfulgt av klokker (8 prosent) og armbånd (4 prosent). Syv prosent oppgir at de ønsker å bruke kontanter også i fremtiden.

– Kontaktløs betaling og Internet of Things gjør at vi innen få år vil kunne betale med stort sett alle typer wearables. Undersøkelsen viser at nordmenn ønsker denne utviklingen velkommen, sier Inge Kjønnøy, talsperson for Mastercard Norge.

Eldre tror på teknologiutvikling

Undersøkelsen viser noe overraskende at det er de eldste forbrukerne (50+) som har mest tro på en rask digital utvikling. Syv av ti av de eldste tror at identifisering vil skje med biometri innen fem år, mot gjennomsnittet på 58 prosent.

– Her tror vi den eldre garde får rett i sine antakelser. Partnere av Mastercard vil allerede fra april 2019 tilby biometrisk verifisering med, for eksempel, ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk. Ni av ti forbrukere foretrekker biometri fremfor passord når de skal utføre betalinger, og vi er ikke i tvil om at biometri er fremtiden for betalingstjenester, sier Kjønnøy.

Norske betalingsløsninger har vært gjennom kraftige omveltninger de siste årene. 48 prosent er helt eller delvis enige i at Norge nå har innovative betalingsløsninger sammenlignet med andre land. Kun 3 prosent er helt uenige.

– Funnene viser at nordmenn verdsetter tjenester som kontaktløs betaling og mobilbetaling. Digitaliseringen av betalingsbransjen har akselerert kraftig. Vi ser et helt annet landskap i betalingsmarkedet i dag enn vi gjorde for få år siden, men den digitale revolusjonen er så vidt i gang, forteller Kjønnøy.

Sørlendinger mest tradisjonelle
Undersøkelsen viser at det er regionale forskjeller i holdninger til ny teknologi. Sørlendingene er de som i størst grad ønsker å bruke de samme betalingsløsningene som i dag også i fremtiden. Der kun 45 prosent av Oslo-innbyggere ønsker å bruke kort eller kontanter som betalingsløsning i fremtiden, ønsker hele 57 prosent å gjøre det samme på Sørlandet.

– Digitaliseringen påvirker oss alle. Nye betalingsløsninger vil forenkle hverdagen vår. Vi tror derfor at stadig flere kommer til å se fordelene ved disse fremover, sier Kjønnøy.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført i uke 22 og 23 av Norstat på oppdrag fra Mastercard. Målgruppen var Norges befolkning over 18 år. Respondentene var et landsrepresentativt utvalg på 1024 personer. Undersøkelsen ble gjennomført gjennom spørreskjema på internett.

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vi opererer verdens raskeste betalingsnettverk, forbinder forbrukere, finansinstitusjoner, forretningspersoner, stater og virksomheter i mer enn 210 land og territorier. Produkter og løsninger fra Mastercard gjør handelsaktiviteter – slik som dagligvare- og annen handel, reise, bedriftsdrift og økonomiadministrasjon – enklere, sikrere og mer effektivt for alle. Følg oss på Twitter @MastercardUKBiz, bli med på diskusjonen på Beyond the Transaction Blog og abonner på nyhetsoppdateringer fra oss på Engagement Bureau.