Fersk juryleder søker stjerneskribenter til NTBs språkpris

– Vi gleder oss til å hedre en språkhelt, sier Hilde Schjerve, nyhetsredaktør i NTB og ny juryleder for NTBs språkpris. Hun får med seg IJ-leder Siri Skaalmo som nytt jurymedlem.
– Husk å nominere kolleger til NTBs språkpris! Oppfordringen kommer fra NTBs nyhetsredaktør Hilde Schjerve (i midten) og IJ-leder Siri Skaalmo (til venstre), som er ferske medlemmer i juryen. Her sammen med Tina Mari Flem, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

– Vi leter etter en skribent med et presist og variert nyhetsspråk. En som opprettholder et gnistrende godt språk i formidlingen av nyheter. En språkhelt, intet mindre, sier Hilde Schjerve.

– Det er lett å glemme at effektivt nyhetsspråk også kan gjøres til en nytelse å lese. Jeg gleder meg skikkelig til å bidra til å finne de beste formidlerne i nyhetsjournalistikken, sier Siri Skaalmo, leder for Institutt for Journalistikk, som nettopp bidrar til å utvikle journalisters skriveferdigheter.

I juryen sitter også direktør i Språkrådet Åse Wetås, Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås og språkkonsulent i NTB Arkitekst Vidar Lynghammar.

Nå er det tid for å nominere til NTBs språkpris!

– Det er en faglig svært sterk jury som nå skal i gang med å kåre en vinner for 2022. Nå må redaktørene huske å nominere journalistene sine! oppfordrer Tina Mari Flem, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB.

NTBs språkpris deles ut til en redaksjonell medarbeider som markerer seg med et spesielt godt skriftlig nyhetsspråk. På listen over tidligere prisvinnere finner vi navn som Eirin Eikefjord, Kjetil B. Alstadheim og Ingeborg Senneset. Alle som har lyst, kan nominere kandidater til NTBs språkpris. Fristen for å nominere er 31. januar.

Fakta om NTBs språkpris

NTBs språkpris går tilbake til 2007. Prisen deles ut hvert år til en redaksjonell medarbeider som markerer seg med et spesielt godt skriftlig nyhetsspråk. Alle som har lyst, kan nominere kandidater til NTBs språkpris. Prisen deles ut på Medieprisene under Nordiske mediedager i Bergen i mai.

Tidligere vinnere av NTBs språkpris er:

2021: Njord V. Svendsen, Khrono
2020: Ingeborg Senneset, Aftenposten