Fersk hytteutleier? Dette må du passe på

Det er utleie-bonanza i hyttemarkedet. Påsken står for døren, og mange nye hytteeiere skal leie ut for første gang. Slik sørger du for at utleien ikke blir en dyr affære.

Flere får øynene opp for utleie som en måte å finansiere hyttekjøp på. Tall fra Finn.no Reise viser at antall private feriehus til leie i Norge har økt med 40 prosent siden i fjor.

Er du fersk hytteutleier er det viktig å huske på at det å leie ut innebærer en risiko for at det kan skje ting med hytta.

– For å sikre at utleievirksomheten blir lønnsom, er det viktig at du vet hva som er forsikret, og hva som ikke er det, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Lås ned vinlageret

Har du forsikring, er du dekket dersom noe skjer med hytta, som skader på grunn av brann, vannlekkasje eller frost. Du kan få dekket tapte leieinntekter som følge av slike skader.

– Men dersom leietakerne ramponerer hytta eller drikker opp all vinen din, dekkes ikke dette av forsikringen. Det er fordi du har gitt leietakerne tillit og tilgang til eiendommen din, forklarer Nielsen.

Ifølge Nielsen dekker heller ikke forsikringen hendelige uhell som kan skje når hytten er i bruk. For eksempel en sofa som blir ødelagt fordi leietakerens hund har tisset i den.

Private utleiere økte prisene med 10 prosent i snitt i 2020.

– I år har prisene allerede gått opp nye 5 prosent, så det har blitt enda mer lønnsomt å leie ut private feriehus og hytter. Noe som tiltrekker seg stadig flere som ønsker å tjene penger på hytteinvesteringen, forteller Terje Berge, kommersiell direktør i FINN.no.

Skadeforebygger Nielsen forstår godt at mange velger å leie ut for å finansiere hyttedrømmen, og oppfordrer alle ferske hytteeiere til å se an hvem de leier ut til, og ta sine forholdsregler.

Og sist men ikke minst: - Lås ned vinlageret og fjern dyre gjenstander, avslutter Nielsen.

Dette må du vite:

• Dersom du får skader på hytten som gjør at du ikke kan leie ut som planlagt, kan du få dekket tapt husleie på forsikringen
  • Utleie av privat hytte anses ikke som næringsvirksomhet, med mindre man som privatperson leier ut flere fritidsboliger
  • Dersom du planlegger å leie ut hytten din i en periode på over to måneder i året, må du si fra til forsikringsselskapet