Fersk elsykkeltest fra NAF: Halvparten av elsyklene ikke godkjent i testen

Alle elsykler skal være “plombert” på 25 kilometer i timen. Hvis motoren fortsatt jobber i over 25 kilometer i timen, er de ikke lovlige å bruke som sykkel. Energy Touring fra XXL er egentlig en av de beste syklene i testen. Den er best på flest punkter og vant bremstesten suverent.
- Vi ble skuffet over at denne gode sykkelen falt gjennom fordi den rett og slett kjører 10 kilometer i timen for fort, sier Sødal.
Testen NAF har gjennomført i samarbeid med svenske Testfakta er av rimelige elsykler. De åtte syklene i testen koster fra 7000 til 12 000 kroner.
Testens vinner var en sammenleggbar sykkel, Mate City+. Den er solid, har god batterikapasitet og den skårer godt i alle deltestene. Denne sykkelen er fort pendlerens beste venn.
- En sammenleggbar sykkel kan man ta med på bussen eller toget. Du kommer deg både til og fra. Jobbreisen blir rett og slett enklere, og du slipper å bekymre deg for at sykkelen blir stjålet på stasjonen, sier Nils Sødal.
Overraskelsen i testen er Kayoba E-legance fra Jula som er blant de billigste. Den havnet på en overraskende andreplass sammen med elsykkelen fra Clas Ohlsson. Kayoba-sykkelen har bra rekkevidde, god kjørekomfort og gode bremser.
- Dette er mye elsykkel for pengene, mener Nils Sødal.
Generelt viser testen at du får det du betaler for. De billige elsyklene har generelt dårligere rekkevidde, svakere konstruksjon og dårligere kjøreegenskaper enn dyrere modeller som NAF testet i 2018.
- Har du bruk for en solid pendlersykkel bør man gå opp i pris rett og slett. Man må regne med å betale fra 20 000 kroner og oppover om man vil ha en solid elsykkel med god rekkevidde, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noMarlene Engan AasenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 482 54 657marlene.engan.aasen@naf.noBilder


Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom