Fersk elbilist på vei hjem til jul?

Skal du låne en elbil, eller har nylig kjøpt og aldri hurtigladet før?
Unngå å lage kø, ikke hurtiglad over 80 prosent, oppfordrer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Nadia Frantsen).

- Tørk svetten av pannen, jeg gir deg hurtigladingens ABC. Daglig svarer vi på spørsmål om lading fra medlemmer over hele landet, sier Christina Bu, Norsk elbilforenings generalsekretær.

1. Velg riktig kabel

Hurtigladestasjoner kan anses som elbilens svar på bensinstasjoner. Når du ankommer hurtigladeren vil du se at det som regel er festet to forskjellige kabler med ulik kontakt på den.

- Hvilken av kablene du må velge, avhenger av hva slags bil du har. Noen bilprodusenter har utstyrt sine elbiler med én type hurtigladekontakt (CHAdeMO), mens andre har utstyrt sine elbiler med en annen hurtigladekontakt (CCS), forklarer Christina Bu.

Tesla på sin side, har sitt eget ladenettverk.

2. Unngå å lage kø – ikke hurtiglad over 80 prosent

- Avslutt ladingen når du har nådd 80 prosent. Typisk tar det 30 minutter på dagens mest vanlige elbiler. I de fleste biler faller ladehastigheten mye fra 80 til 100 prosent. Det tar lang tid, er dyrt – og vil fort skape unødige køer og frustrasjoner å lade de siste 20 prosentene, mener Bu.

Merk at det tar mer tid å lade dersom batteriet er kaldt.

- Kan du ikke lade dit du kommer lønner det seg å hurtiglade rett før du kommer fram, i stedet for å utsette det til starten på hjemturen, anbefaler Bu

3. Sjekk hvor raskt bilen din kan lade

Ladetiden avhenger av elbilens batteristørrelse og hvor mye det tar i mot. De aller fleste hurtigladere leverer 50 kW, men det kommer gradvis flere lynladere med 150 kW effekt. Om laderen kan levere 150 kW, men bilen din bare tar imot 50 kW, er det lurt å se etter en vanlig hurtiglader, dersom det er mulig.

- Om du ikke får benyttet den ekstra effekten i laderen uansett,  så er det lurere å la en annen elbilist få bruke den for komme seg raskere videre. Slik skaper vi mindre ladekø, sier Bu.

4. Riktig bruk av hurtiglader

Det finnes ikke én oppskrift på hvordan man lader på de ulike hurtigladepunktene, fordi fremgangsmåten varierer fra ladepunkt til ladepunkt. Følg instruksjonen som står på laderen.

Likevel er det et par ting som er greie å vite før du setter i gang:

• Du trenger ikke å ha med egen kabel.
  • Ladingen kan startes med Elbilforeningens ladebrikke, eller du kan bruke hurtigladeoperatørenes egne apper eller ladebrikker. Du kan også starte ladingen med SMS, men det er noe dyrere enn ved å bruke app og ladebrikke.

På hurtigladere betaler du, hos de fleste operatørene, per minutt du står og lader, eller en kombinasjon av minutt og kWt.

- Enkelte operatører kan nok med fordel informere tydeligere om minuttprising på ladestasjonene. Det blir fort dyrt dersom du står tilkoblet lengre enn du trenger. Dessuten er det ikke akkurat god ladeskikk, avslutter Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Aksel Jermstad).

Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.